Kort, kan bl.a. omfatte landkort og spillekort, herunder tarot. De tidligste europæiske landkort over den da kendte verden var på det nærmeste mytologiske, fx havde de Bibelens skabelsesberetning med dens fire floder som forlæg. Jerusalem kunne være verdens centrum, en slags axis mundi, og samtidig det kommende paradis, Det Ny Jerusalem. De første kort havde endvidere intet kendskab til, at Jorden ikke var verdens centrum, så den øvrige del af universet kunne konstrueres ind i forhold til dette geocentriske billede. I randområderne af den kendte verden havde man lande med fabeldyr og sagnfolk. Også i vore dage er kort, uden at man måske tænker derpå, konstrueret efter forestillinger om op og ned (nord og syd) og efter centrering. Det ser man, hvis man iagttager fx et muslimsk kort: Her er Mekka pludselig i centrum, og alt ser dermed anderledes ud. verdensbillede.

Kortspil foregår med spillekort! Kortene kan have varierende symboler, men udbredte er kort med spar (adel), hjerter (kirken, kærlighed), klør (borger eller soldat) og ruder (bonde), underinddelt i billedkort og talkort. Der er tale om en slags rangordning, med kongehus og adel øverst, og tallene kan så – i lighed med bønderne i skak – fx symbolisere de lavere stænder. Der bruges også trumfkort og den uberegnelige, alt besejrende joker. Udtrykkene trumf og joker er også indgået i overførte udtryk.

De 52 kort tillægges masser af symbolik, fx svarer de til årets 52 uger, og de fire hovedsymboler er livssymboler, jokeren er alkymiens femte element, hvert billedkort i hver farve har en symbolbetydning, fx symboliserer klør konge Zeus, Aleksander d. St. og kong Arthur! I perioder har kortspil været forbudt eller opfattet som syndigt. Men overalt i verden spilles der, fra de forfinede saloner, over borgerskabets bridgeaftener, til spil med vældige drøn af trumferne i bordet, der kan høres de mere ydmyge steder eller i deciderede slyngelstuer, med tæt tobakståge, øldunst, penge på højkant, svindel (jævnfør udtrykket “pokerfjæs”) med mærkede kort eller hjælpere. Disse slyngelstuer skildres enten romantisk eller socialrealistisk i fx en række film. Blandt kortspillene er den ensomme, eftertænksomme kabale, der er baggrund for udtrykket “at få en kabale til at gå op”. At et “korthus falder/ ramler sammen” betyder overført, at noget skrøbeligt bryder sammen.

Tarot eller tarok er et spil, der opstod i Italien tilbage i middelalderen/renæssancen. Det består af spillekort med 78 symbolske billeder, der er blevet tydet som en nøgle til alle hemmeligheder, en symbolsk grundviden. I okkultismen har de været brugt til meditation og spådom. Spillet har hele 22 trumfer, med magiske navne som Tårnet, Dommen, Døden, Narren og Magikeren; disse 22 kort er bl.a. blevet tydet – i kabbala – som de 22 bogstaver i det hebraiske alfabet.

Se også spil, leg, sport og tal.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig