ASKE En sadhu fra Kathmandu i Nepal, smurt med aske, som tegn på asketisk “afdøen”.

.

Aske, symbol for livets forgængelighed, for ydmyghed og bodfærdighed og for opstandelse, bruges ofte ved livets overgangsritualer. Aske kan dels være rester fra et bål med fx træ, dels ligbrændingsrester. Begge dele kan have rituel betydning. Indiske hellige mænd, sadhuer og yogier, smører sig i lighed med askesens gud, Shiva, med aske for at demonstrere, at de giver afkald på denne verdens fristelser; deres askegråhed får dem da også til at ligne lig; asken symboliserer her den rene substans, der befrier det sande selv; Shivadyrkere kan kendes på deres tre horisontale askemærker i panden. I nogle afrikanske religioners riter, især omkring pubertet og død, smøres den initierede i aske som tegn på både afdøen og opstandelse til ny status. I jødisk og arabisk tradition er at strø aske over hovedet eller vælte sig i den (fx Job) eller at gå iklædt “sæk og aske” (Esters Bog 4,1) et tegn på sorg og ydmygelse.

I Bibelen er aske på linje med ler og støv symbol for det flygtige. Abraham kan fx henvende sig til Jahve på denne måde: “Nu vover jeg igen at tale til dig, Herre, skønt jeg kun er støv og aske!” (1. Mos. 18,27). I det engelske begravelsesritual bruges udtrykket “Ashes to ashes, dust to dust” ved selve jordpåkastelsen. “Askeonsdag” er en katolsk bodsdag, som indleder fasten, og hvor præsten strør aske (rester fra palmesøndags palmegrene) på hovedet af kirkegængerne. Aske fra en ligbrænding kan opbevares i en særlig urne (se gravskikke).

I den folkelige fortælletradition er heltens eller heltindens begyndelsessituation ofte fattigdom og ringeagtethed, de sidder og roder i arnens aske, men gennemgår en forvandlingsproces; Askefis, Askeladden, Askepot er nogle af de mange betegnelser på dem i eventyr.

Fugl Føniks er et fabeldyr, som dør i flammer, bliver til aske, men genopstår forynget af asken.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig