Næse, lugtesansens og luftkonditioneringens organ sidder som et større eller mindre forbjerg i centrum af ansigtet; hos nogle dyr kan organet være udviklet til en snabel. Formen har i vulgærbiologi givet anledning til bl.a. nogle racemæssige og sociale teorier: om semitternes høgenæse, den fornemt buede romerske næse, den lille opstoppertud. Nogen udpræget symbolik er ikke knyttet til næsen, men den er brugt i et meget stort antal overførte udtryk. Anføres skal blot: “at give en næse” (irettesætte), “få en lang næse” (blive snydt) og “med næsen i sky” (være overlegen). En række af de overførte udtryk bruger næse om personen som helhed, fx “pr. næse” og “stikke næsen indenfor”. I nogle af udtrykkene er det de kropssproglige ytringer, der går igennem, fx “rynke på næsen”. I slangsprog har næsen også et stort antal synonymer, fx cremehornet, snydeskaftet og gynteren.

I verdenslitteraturen er der et antal berømte næser, især lange, fx N. Gogols absurd-allegoriske fortælling “Næsen”, 1836, hvor en næse river sig løs fra sin ejermand og får selvstændigt liv; den franske ridder Cyrano de Bergerac med den vældige fallisk-komiske gynter, og den italienske eventyrfigur Pinocchio. krop, lugt.

Litt.: Avery Gilbert, What the Nose Knows: The Science of Scent in Everyday Life, 2008.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig