Kitsch og camp, et henholdsvis oprindelig tysk (kitsch betyder “skrabsammen”) og amerikansk ord (camp betyder “opstyltet”), der bruges om det smagløse i kunst og kultur og om en ofte ironisk dyrkelse af det. Kitsch er billigt ragelse, banalt, sentimentalt, trivial- og fiduskunst, trommesalsmaleri osv. Et standardeksempel er maleriet af den brølende kronhjort. I perioder er der i herskende kultur- og kunstkredse blevet set ned på denne smagløshed; i andre perioder er det kitschede blevet tolket som et “sandt” udtryk for fx arbejderklassens og småborgerskabets verden. På det seneste – med særlig kraft i 1980'-erne – har ungdommen og såkaldt dannede kredse taget det kitschede og campede til sig og ofte med en ironisk maske dyrket fx popkunst og -idoler som “ren kult”. Drømmen om at eje en bid af verden, før den gik af lave, viser sig fx også i de nostalgiske køb af “gammelt ragelse” på auktioner og loppemarkeder.

Ordet kitsch har optaget den tjekkisk-franske forfatter Milan Kundera, bl.a. i en sammenligning mellem mellemeuropæisk og fransk kultur og med begrebet “vulgaritet” (fx i essayet Tæppet, 2005, anden del). I Pascal Merciers roman Nattog til Lissabon, 2004, omtaler en person kitsch på denne måde: “Kitsch er det lumskeste af alle fængsler. Tremmerne er beklædt med forenklede og uvirkelige følelsers guld, så at man forveksler dem med søjlerne i et palads”.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig