Jerusalem, Som helligt centrum for hele tre religioner, jødedom, kristendom og islam, er Jerusalem længslernes, pilgrimsfærdens og konflikternes by. Jerusalem var Israels kongers by, “Davids Stad”, og i Jerusalem lå jødernes tempel, i dag med Grædemuren som eneste rest. Jesus blev korsfæstet i Jerusalem, og de første kristne modtog Helligånden på pinsedag. Islams tredjehelligste moské, Al-Aqsa, ligger på Tempelbjerget, hvortil Muhammed ifølge en legende kom på natlig færd på hesten Buraq og i en vision så og steg op til himlene. Både i Eksilet og efter romernes ødelæggelse af Jerusalem blev Jerusalem forskudt, blev en idé, en myte, en himmelsk stad. Den himmelske dimension ses udfoldet i al sin pragt i Johannes' Åbenbaring, NTs sidste skrift.

I næsten 2000 år var Jerusalem en sådan forskudt drøm for jøderne i diasporaen; hvor ofte har det ikke lydt: “Næste år i Jerusalem” som centrum i jødisk selvforståelse; “at drage op til Jerusalem” (alijah) som drømmens kerne. I samme periode har byen været (en jordisk kopi af) den himmelske drømmestad, Det ny Jerusalem, for kristne, opfattet som verdens centrum både geografisk og kosmologisk-symbolsk, gudsrigets sted, et paradis.

Det er denne drømmestad, der er kernen i Selma Lagerlöfs udvandrerepos Jerusalem 1-2, 1900-01, om en svensk religiøs vækkelses møde med en også meget konkret og besværlig stad. Meget personlige møder med byen som en slags identitetsgiver ses i to digtsamlinger: J.G. Brandts Oh Israel, 1978, og Pia Tafdrups Territorialsang, 1994.

Litt.: A.M. Aagaard (red.), Det ny Jerusalem, 1989. Amos Elon, Jerusalem – Spejlenes by, 1989. Karen Armstrong, Jerusalem – Tro, historie, politik, 1996. H. Følner, S. Lindhardt, B. Lund, Kuplen, Muren, Graven – Jerusalem som helligsted for tre religioner, 2002.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig