Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.
Den Store Danske bliver fra efteråret 2020 opdateret af Foreningen lex.dk.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

figentræ

Oprindelig forfatter FSte

 FIGENTRÆ Kraftkarlen Eugen Sandow poserede i en række dristige opstillinger som nøgen, kun med figenblad. Her på foto fra 1894 med en styrke som den blindede Samson.

FIGENTRÆ Kraftkarlen Eugen Sandow poserede i en række dristige opstillinger som nøgen, kun med figenblad. Her på foto fra 1894 med en styrke som den blindede Samson.

figentræ, I forbindelse med syndefaldet opdagede Adam og Eva, at de var nøgne. “Derfor syede de figenblade sammen og bandt dem om livet”. (1. Mos. 3, 7). Derved er figenbladet kommet til at symbolisere begær og seksualitet, og også frugten tolkes seksuelt, i overskåren form som feminin. Med inspiration fra den bibelske tradition blev figenblade også anvendt til at dække kønsdelene på antikke ikke-kristne statuer. Et viktoriansk eksempel er en kopi af Michelangelos statue af David, opstillet på et museum i London; den blev for dronning Victorias og andres skyld dækket med et kæmpemæssigt figenblad. “Figenblad” kan bruges overført om at være fordækt, at ville skjule noget, at være snerpet.

Nogle traditioner, fx islamiske, tolker også Livets Træ og Kundskabens Træ i Edens Have som figentræ, og i en række kulturer er figentræet kædet sammen med liv, frugtbarhed og velstand. Fx er det attribut for Dionysos og for Roms grundlæggere Romulus og Remus. I det gamle Egypten var det Livets Træ og knyttet til guderne Nut og Hathor.

En variant af træet, ficus religiosus, var det træ, kaldet bo- eller bodhi-træet, hvorunder den historiske Buddha modtog Oplysningen, dvs. blev buddha. Træet er symbol på læren og vejen til nirvana, og stiklinger fra det bruges overalt i buddhistiske helligdomsområder til at skabe nye træer.

Annonce

I et par ejendommelige tekster i NT bruger Jesus figentræet som lignelser: I Luk. 13, 6-9 opfordrer han til at hugge et figentræ, der ikke bærer frugt, om; og Mark. 11, 12-14 rummer en forbandelse af et figentræ, der ikke bærer frugt, da Jesus ønsker at plukke af det. Sandsynligvis polemiserer Jesus her mod dele af jødedommen, da figentræet kunne symbolisere Israel. Men i en tredje lignelse, Mark. 13, 28-32, er et figentræ med bløde sommerblade tegn på sommeren og Gudsriget.

Se også træ og frugter.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Finn Stefánsson: figentræ i Symbolleksikon, 2009, Gyldendal. Hentet 24. januar 2020 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=425892

Artiklen figentræ er en del af Symbolleksikon; en bog med ca. 1400 opslag på over 600 sider. Læs mere om bogen på gyldendal.dk