Stær, “Se den lille stær, den er åh så fornøjet”, hedder det i en sang om den mørke fugl med de iriserende farver. I det fjerne Østen drømte Poul Møller om “Glæde ved Danmark” (1820) med stæren som et emblem: “Lifligt fløiter vist den sorte Stær”. Stæren kan – i lighed med papegøjen – lære at “tale” i fangenskab, men “derfor er de just ikke Mennisker”, skrev Ludvig Holberg. Den kan optræde i enorme flokke, ligne formørkelse (“sort sol”), bl.a. ved efterårstide i vadehavsegnene i Sydvestjylland, og en flok kan pludselig, som et svirp, slå sig ned i et stort træ, “som stumper af en eksploderet præst”, skriver Frank Jæger markant. I sydeuropæiske storbyer, fx Rom, kan luften og trægrupperne ved aftenstide være opslugt af et inferno af stærelyd. Stærens fornøjethed er i Thorkild Bjørnvigs digt “Ahorntræet” (slutdigt i Figur og Ild, 1960) udskiftet med et større begreb: Fryd; en stæreflok optænder det gule ahorntræ med jubel, fylder kronen med “ekstatisk Skrig, hør Træet synger, / Tunger af Ild, Struber af Ild, / Jordskælv af Lyd, En Salighed / saa Luften flammer”, og da flokken forlader træet, brænder det stadig “af indre Sol”. En anden intens beskrivelse giver Klaus Rifbjerg i essayet fra 1994, “Da stærene kom” (trykt i Hvordan har vi det så i dag?, 2006), igen med fokus på dens opladthed og livsaktivitet, og med en ny markant metafor, når en vældig flok slår sig ned i en høj eukalyptus, “så den ser ud til at være ferniseret ind i levende, sort lak.”

“Stærekassen” er – ud over at være en kasse til en stærefamilie – navnet på et kgl. skuespilhus og på kvindens gravide mave (“at have stær i kassen”).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig