Vindue, ordet betyder “vind-øje”, og på en måde er vinduet husets øje, og symbolsk forbundet med udsyn, overgang mellem inde og ude, trygheden inde eller et lille glimt af den store verden. I romantikken var vinduet et gængst motiv i biedermeierpræget malerkunst, en idyllisk og betrygget lilleverdens åndehul for blomster, lysindfald og fantasier. Vinduet er kontaktpunktet til den ydre verden, intimsfærens skæring med socialsfæren. Nyfigenheden og samtidig fordæktheden i en småborgerlig verden ses i udvidelsen af vinduet til også at rumme fx et gadespejl, hvor man snyder sig til at færdes ude på gaden – rent optisk.

Vinduet hedder et norsk litterært tidsskrift (siden 1947), der har lagt vægt på netop udsyn, bl.a. formidling af udenlandsk litteratur. I Ole Sarvigs forfatterskab er huse et centralt symbol for menneskelig isolation, og ofte skildres vinduerne / øjnene / sjælens spejl som blinde; vinduerne kan være uhyggelige “kors- og krydsøjne”; husene stirrer tomt frem for sig, og jeget i digtene er selv et kulturkriseramt “jeg-hus”.

I religiøs symbolik er et vindue en kanal for det guddommelige lys, således som det arkitektonisk udnyttes i fx en række kirkers farvede glasruder.

Vinduet er også stedet, hvor den elskede ses i glimt og tilbedes i ord og toner af elskeren foran huset, en klassisk troubadourscene: “Katinka, Katinka, luk vinduet op”.

Se også spejl og glas.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig