I modsætningen til dialog og replikker er voiceover-stemmen i audiovisuelle medier off-screen, dvs. at den, der taler, ikke er synlig på skærmen eller lærredet, men typisk tilhører en anonym person uden for fortællingen. Men voiceoveren kan også tilhøre en karakter fra fortællingen, fx hvis vedkommende som ældre ser tilbage på sit liv, som vi følger audiovisuelt.
Voiceover i informative genrer som nyheds- og dokumentarudsendelser, e-læringsvideoer, tutorials, præsentationsvideoer og reklamefilm kan også betegnes med det engelske begreb speak. Og man kan også kalde kommentatorens stemme i en sportsudsendelse for voiceover eller speak.
En voiceover vil altid forholde sig til det indhold, den taler hen over. Den kan angive tid og sted og bidrage til at få fortællingen til at skride frem eller forklare detaljer, vi ellers ikke får adgang til, fx følelser, tanker og handlingsmotiver.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.