Kloster (Klosterarkitektur), Med 300-400-t.s nye kristne bosættelser i Egypten og Syrien fremkom en bebyggelsesstruktur omfattende kirke samt bygninger med spise-, sove- og bederum, som foregreb middelalderens regulariserede klosteranlæg. Normskabende for omtrent alt vestligt klosterbyggeri blev en tegnet idealplan fra ca. 820 tilhørende den mægtige benediktinerorden (bevaret i klostret Sankt Gallen i Schweiz). Planens 40 enkelthuse udgør et selvforsynende bysamfund, hvis kerne, klostergården, er omgivet af sovesal, dormitorium, og spisesal, refektorium, samt forrådskammer i hhv. øst, syd og vest; den karolingiske kirke danner nordsiden. I takt med reformer af Benediktinerreglen føjedes nye bygningsfunktioner og -typer til klosteranlæggene.

Fra det største kloster af dem alle, Cluny i Burgund i Frankrig, spredtes den regionale udformning af den romanske stil til Europas øvrige benediktinerklostre. Med stilpåvirkningen kopieredes tillige den cluniacensiske klostermodel, der i forhold til Sankt Gallen desuden omfattede kapitelsal (forsamlingssal), parlatorium (samtaleværelse) samt korsgang, i hvilken korsprocessioner fandt sted. I Clunys storhedstid ca. 910-1150 iværksatte skiftende abbeder byggeprogrammer præget af ødselhed og pragt.

Reaktionen herimod viste sig hurtigt med cistercienserordenens etablering i Frankrig og det centraleuropæiske område. Et typisk cisterciensisk klosterinteriør skulle udstråle en overjordisk enkelhed, der alene beroede på samspillet mellem lys og skygge; forsagelsen af farver og udsmykning havde nærmest ikonoklastisk karakter. Sidstnævnte tendens blev mere åbenlys i de franciskanske og dominikanske tiggermunkeordeners klosterbyggeri i de større byer. Hvor klostrene tidligere var isolerede samfund med bl.a. håndværk og landbrug tilknyttet, blev de nu i højere grad integreret i det omgivende samfund. Det afspejlede sig i den arkitektoniske udformning, fx af klostrene Santa Croce og Santa Maria Novella i Firenze (begge grundlagt i 1300-t.), hvor virkningen af de skærmende klostermure er nedtonet, samtidig med at klosterkirkerne er gjort offentligt tilgængelige.

Først i forbindelse med modreformationen i 1500-t. og de europæiske fyrstehuses bestræbelser på at indordne den kristne forkyndelse i deres regi fik klostret som bygningstype fornyet aktualitet. I Spanien opførtes fra 1563 slotskomplekset Escorial nær Madrid i et størrelsesforhold svarende til Versailles i Frankrig. Slottets klosterdel havde en underordnet placering i forhold til kompleksets hovedakse, der optoges af kirke og fyrstebolig.

Fra 1600-t. findes især i Østrig og det sydlige Tyskland talrige eksempler på klostre i tilknytning til barokkens fyrsteslotte (Melk, Ottobeuren og Wiblingen), der dog tillige er vidnesbyrd om, at klostrets æra som selvstændig bygningstype var slut. I 1900-t. har bl.a. Le Corbusier anvist nye veje for et klostersamfunds fysiske rammer med dominikanerklostret Sainte-Marie-de-la-Tourette ved Lyon i Frankrig (1957-60).

Se også bl.a. benediktinere, birgittinere, cisterciensere og cluniacensere.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig