Påsken er den største af de jødiske fester samt den ældste og vigtigste kristne fest. Påsken falder forskelligt fra år til år, men altid i slutningen af marts eller i løbet af april.

Faktaboks

Etymologi
Ordet påske kommer af græsk pascha, af hebræisk pesah 'gå forbi, skåne', om dødsenglen, der går forbi, se 2. Mosebog, kapitel 12. Tysk Ostern og engelsk Easter kan føres tilbage til urgermansk *austra- 'morgenrøde, øst' og refererer antagelig til påskemorgen. Beslægtet hermed er græsk Eos og latin Aurora 'daggry, morgenrøde'. Betydningen 'påske' kan måske sættes i forbindelse med det latinske alba, egentlig 'lys, hvid', der både anvendes om morgenrøde og om påskedagene.

For jøderne markerer påsken israelitternes flugt fra Egypten, mens det i den kristne kirke er en højtid, som er forbundet med Jesu død og opstandelse. Påskefejringen rummer dog også elementer af førkristne forårsfejringer.

De kristne påskedatoer beregnes med afsæt i påskesøndag, der indtræffer den første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn (se også kirkeåret og beregning af påskedagens dato).

Baggrund for påsken

Jesus på korset.

.

Den kristne påskefest begynder med påskenat, natten mellem påskelørdag og 1. påskedag, mange steder i verden markeret ved en gudstjeneste, og den efterfølges af en glædestid, der afsluttes pinsedag.

Begivenhederne i forbindelse med israelitternes udvandring af Egypten er ifølge Det Gamle Testamente baggrunden for den jødiske påske. I Det Nye Testamente berettes om Jesu domfældelse, død og opstandelse, der fandt sted i Jerusalem under den jødiske påskefest.

I kristendommen indledes påsken af en fastetid på 40 dage (askeonsdag). Selve påskeugen, den såkaldte stille uge eller "dimmelugen", rækker fra palmesøndag til påskelørdag. Helligdagene markerer begivenhederne i Jesu lidelseshistorie, således som den kendes fra især de tre første evangelier.

Jesu indtog i Jerusalem, ridende på et æsel, fandt sted palmesøndag. Om aftenen skærtorsdag spiste Jesus sit sidste måltid sammen med sine disciple, og på denne helligdag fejres nadverens indstiftelse.

Med disciplene gik Jesus til Getsemane Have og blev senere på aftenen taget til fange af ypperstepræstens folk. Han blev stillet for det jødiske råd (synedrium) og dømt. Fredag morgen, langfredag, blev han stillet for den romerske statholder, Pilatus, den jødiske lokalfyrste, Herodes Antipas, og Pilatus igen, domfældt og bespottet ved tornekroning. Jesus måtte selv bære sit kors på vejen til henrettelsesstedet Golgata. Efter korsfæstelsen gravlagdes Jesus langfredag aften. Tidligt søndag morgen, påskemorgen, gik Maria Magdalene med andre kvinder til graven, men fandt den tom; Jesus var opstanden fra de døde.

Påsken historisk set

Historisk set har den kristne påske rødder i den jødiske påskefest. De første jødekristne overtog den, men gav den et nyt indhold, mindet om Jesu død langfredag og hans opstandelse påskesøndag. I oldkirken var der længe uenighed om påskefestens tidspunkt, idet nogle menigheder holdt påsken på en fast dato ligesom jøderne, mens flertallet holdt festen på den første søndag efter påskefuldmånen (den første fuldmåne efter forårsjævndøgn); dette tidspunkt blev endeligt vedtaget på koncilet i Nikæa i 325 (se påskestriden).

I oldkirken var påskefesten en vigtig dåbsdag, og gudstjenesterne blev tilrettelagt under hensyntagen hertil. Lammet er et tidligt sindbillede på Jesus (Agnus Dei); symbolsk har lammets ofring derfor spillet en rolle i bl.a. kristen ikonografi og levet videre som påskelam i de folkelige påskeskikke.

Påsken har en særlig betydning i den ortodokse kirke; som kirkens folkeligt set vigtigste fest er påsken i de vestlige kirker efterhånden blevet afløst af julefesten.

Det Gamle Testamente

Ifølge den gammeltestamentlige tradition fejredes påskefesten som en erindring om israelitternes udfrielse af Egypten (2. Mosebog, kapitel 12).

Den skal være indstiftet i selve den nat, da Israel drog ud af Egypten, men fejredes først igen, da Israel vendte tilbage til sit land (Josvabogen, kapitel 5). Siden gik den i glemme, indtil kong Josija genoplivede den (2. Kongebog, kapitel 23. I 2. Krønikebog er det Hizkija, der genopliver festen).

Den falder ifølge den jødiske kalender aftenen efter den 14. dag i måneden Abib (senere kaldet Nisan), dvs. marts-april. Det er den første af den gammeltestamentlige festkalenders store valfartsfester. Festen går også under navnet matzzot-festen, 'de usyrede brøds fest'. Påskefesten kombinerede fejringen af byghøsten med højtideligholdelsen af de nyfødte kid og lam og omfatter ifølge Det Gamle Testamente bl.a. ofringen af førstegrøden og af de førstefødte dyr.

Festens historiske oprindelse er uklar. Sandsynligvis er der tale om en agerbrugsfest med historiske rødder i oldtidens Israel. I Det Gamle Testamente er denne agerbrugsfest blevet omfortolket, således at det blev til en jødisk historisk erindringsfest.

Påskeskikke

Påskeæg hos Kjærstrup Chokolade
Påskepynt og chokoladepåskeæg i cellofan.
Påskeæg hos Kjærstrup Chokolade
Af /Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix.

Nutidens danske påskeskikke har både religiøse og folkelige rødder. Nogle af disse knytter sig til Kristi lidelseshistorie, mens andre menes at være levn fra førkristne forårsskikke. Vores samtidige påskefejringer kan således kobles til en lang række historiske skikke, der på hver sin vis har været med til at markere og fejre forårets komme, fx skikkene med gækkebrev og aprilsnar.

Nogle ældre og nyere påskeskikke er alene knyttet til bestemte dage. Det har tidligere været almindeligt at spise grønkålssuppe med syv eller ni slags grønt skærtorsdag, rugmelsgrød eller andre triste retter langfredag og skidne æg om lørdagen; deraf navnet skidenlørdag.

Disse retter er dels forbundet med en forventning om mådehold i forbindelse med ihukommelse af Kristi lidelse, dels med forestillinger om især ægget og kålens næringsværdi. I det hele taget har påsken i dansk folketro været koblet til særlige forestillinger om helbredelse, og det hed sig bl.a., at man ved at spise et æble på fastende hjerte kunne modvirke koldfeber.

De spartanske retter blev med velstandsstigningen i slutningen af 1950'erne efterhånden erstattet af flere påskefrokoster med venner og familie. Oprindeligt var påskefrokosten dog en markering af, at den lange fasteperiode var overstået.

Påskemenuen bærer stadig i dag præg af højtidens historiske og religiøse baggrund, idet det med fryseteknologiens udvikling oer blevet muligt at servere lam selv i de år, påsken falder tidligt. Æg og sild er også faste elementer i danske påskefrokoster.

I visse øsamfund, fx på Ærø, er der påskelørdag tradition for, at unge mennesker mødes på stranden, hvor de koger æg og måske overnatter til næste dag. Påskemorgen er der flere steder tillige tradition for, at man står tidligt op for at se solen danse af glæde over Kristi opstandelse (se også pinse).

Påskedagene var generelt fest- og glædesdage med familiebesøg og god mad og udgjorde samtidig indledningen til sommerens udendørslege.

Denne udvikling er blevet forstærket af, at de fleste børneinstitutioner i dag forlænger helligdagene med fridage, således at mange i dag holder en længere påskeferie. Helligdagslovgivningen er desuden løbende blevet lempet, så tidligere tiders forbud om fx musiceren og filmforevisning ikke længere gælder.

Påskeæg

Æg er et tilbagevendende element i mange påskeskikke, bl.a. som pynt og gave.

Tidligere var æg en del af tjenestefolkenes løn og udgjorde ofte et gratiale til samfundets forskellige erhvervsgrupper. Indtil slutningen af 1800-tallet lagde høns ikke æg i de kolde og mørke vintermåneder, hvorfor årets første æg både blev opfattet som en særlig luksus og unik forårsbebuder. I den kristne kirke har ægget herudover længe fungeret som symbol på opstandelsen, og æggespiseriet begynder normalt påskemorgen.

Hårdkogte, farvede og dekorerede æg har været almindelige påskegaver, især til børn, og de indgik bl.a. i lege, som kendes fra Sjælland og Sydskåne, fx at trille æg ned ad skråninger udendørs eller en skrå flade indendørs og "at prikke hårdæg", dvs. støde hårdkogte æg sammen, sådan at den, hvis æg holdt, vandt det andet. Omkring 1890 begyndte sukker- og chokoladeæg at erstatte de dekorerede hønseæg som gaver.

Påskeharen

Efter tysk og amerikansk forbillede er påskeharen i det nye årtusinde også blevet en tilbagevendende karakter i danskernes påskefejring.

Påskeharen er en opdragende figur med rødder i tysk protestantisme, og haren kendtes allerede i begyndelsen af 1900-tallet i de dele af Sønderjylland, der var var under tysk kulturel indflydelse.

I samme stil som julemanden uddeler påskeharen gaver – i form af slikæg – til de børn, der har opført sig pænt. Ligesom kyllinger og æg bliver de nye harekillinger betragtet som særlige forårsbebudere, hvilket formodentlig har bevirket den lidt kuriøse kombination.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig