Gentagelse, har som begreb fået en særlig prægning i Søren Kierkegaards lille bog Gjentagelsen, udgivet under pseudonymet Constantin Constantius i 1843.

Mens håbet retter sig mod en ukendt fremtid, og erindringen griber bagud efter en tabt fortid, udgør gentagelsen menneskets mulighed for at blive og forblive nærværende i det nærværende.

Dette udfoldes i Gjentagelsen i form af to forbundne fortællinger; den ene udstiller gentagelsen som et tomt og trivielt fænomen, mens den anden i tilknytning til beretningen om Job, hvem Gud fratog alt og gav alt igen, fremhæver gentagelsen som en etisk kategori, der i sidste instans er religiøst begrundet.

Hos Søren Kierkegaard har gentagelsen som begreb udspillet sin rolle med Gjentagelsen, men strukturelt går det igen i det senere forfatterskabs filosofiske og teologiske bestemmelser af menneskets muligheder for at genvinde sin tabte umiddelbarhed i fornyet form.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig