Stockholmskolen, fællesbetegnelse for de hovedsagelig svenske økonomer, der fra slutningen af 1920'erne til midten af 1950'erne arbejdede med makroøkonomisk teori og økonomisk metode med udgangspunkt i den svenske økonom Knut Wicksells teorier. Skolens vigtigste kendetegn er brugen af en dynamisk analysemetode med fokus på forventningsdannelsen og afklaring af ligevægtsbegrebets betydning inden for økonomisk teori.

Stockholmskolen skabte i 1930'erne det teoretiske grundlag for den ekspansive politik, som introduceredes for at nedbringe arbejdsløsheden i Sverige. Skolens bidrag havde ikke samme gennemslagskraft som den samtidige keynesianske teori, der kom til at dominere den makroøkonomiske teori efter 2. Verdenskrig, men den har haft varig indflydelse på den økonomiske metodediskussion.

Blandt de vigtigste medlemmer var Erik Lindahl, Gunnar Myrdal, Bertil Ohlin, Erik Lundberg samt den danske økonom Bent Hansen (1920-2002), der 1947-67 var ansat ved universiteterne i Uppsala og Stockholm.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig