Fuldkommen konkurrence, inden for økonomi en idealiseret markedsform, der er defineret ved, at den enkelte køber eller sælger regner med at kunne købe eller sælge vilkårlige mængder af varen til markedets pris, uden at denne pris påvirkes.

Markeder med fuldkommen konkurrence er rammen om den klassiske økonomiske velfærdsteori, der forklarer, at markedet gennem tilpasning af priserne får købernes behov afstemt med producenternes teknisk betingede mulighed for leverance, således at spild og fejlproduktion undgås.

I virkelighedens verden vil fuldkommen konkurrence kun kunne observeres i tilnærmet form, idet betingelserne nærmere beset er ret krævende. Køberne må således ikke kunne skelne mellem varer fra den ene eller den anden sælger, dvs. at varen er standardiseret, og sælgerne må ikke udnytte viden om de andre sælgeres dispositioner.

Det kan vises, at hvis der på et marked bliver flere og flere købere og sælgere, således at hver enkelt af dem udgør en stadig mindre del af helheden, da vil vareudvekslingen på et sådant marked nærme sig en situation med fuldkommen konkurrence.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig