Prisfører, virksomhed, som har så stor en del af markedet, at de øvrige virksomheder tager dens priser som deres salgspriser og tilpasser udbuddet herefter. Prisførerskab forudsætter normalt, at der er en enkelt stor virksomhed (prisføreren) og en række helt små producenter, som hver især er ubetydelige. For prisføreren har markedsformen den fordel, at den optimale produktion og pris kan findes under hensyn til det resterende markeds reaktioner.

Teorien om prisførerskab blev introduceret i 1929 af Heinrich von Stackelberg. Inden for industriøkonomi er der opstået fornyet interesse om fænomenet, fordi det har videre aspekter: Hvis en virksomhed kan inddrage konkurrenternes reaktioner i sin optimering, kan det undertiden være hensigtsmæssigt at vælge priser og mængder, som ikke isoleret set er optimale, men som giver potentielle konkurrenter så ringe vilkår, at de forbliver ude af markedet (limit pricing).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig