Faktaboks

Howard S. Becker

Howard Saul Becker

Født
18. april 1928
Død
16. august 2023

Howard S. Becker var en amerikansk sociolog og jazzmusiker, der fik sin uddannelse i sociologi i Chicago. Hans væsentligste bidrag til sociologien var studier inden for områderne social afgivelse, kunst og musik. Desuden skrev han om sociologiske metoder.

Howard S. Becker var i 1960 præsident for det amerikanske sociologforbund (The American Sociological Association).

Stempling og sociale afvigelser

Mest kendt blev han for sin teori om stempling (på engelsk labeling), som han udviklede i forbindelse med studier af sociale afvigelser, bla. brug af rusmidler som marijuanana, beskrevet i bogen Outsiders fra 1963 (dansk udgave 2005, 2. udgave 2020: Outsidere. Studier i afvigelsessociologi). Kernen i stemplingsteorien er, at en opfattelse af afvigelse som noget negativt ofte er et resultat af at omverdenen definerer en bestemt adfærd som negativ, snarere end resultat af en forud given brist ved personen. Den negative definition kommer til at præge omverdenens reaktioner, og dette kan skabe et selvforstærkende forløb, en ”afvigerkarriere”, som Becker kaldte det.

Denne teori om afvigelse som skabt i et samspil var inspireret af symbolsk interaktionisme i traditionen fra George Herbert Mead, Herbert Blumer med flere, og teorien pegede frem mod såkaldt social konstruktivisme.

Kunst er afhængig af kollektive ressourcer

Et andet område, hvor Becker ydede originale bidrag, var studier af skabelse af kunst som sociologisk fænomen. Han fandt, at forståelse af hvordan kunst skabes hidtil for snævert havde fokuseret på den enkelte kunstner. I bogen Art Worlds (1982) og flere senere værker udfolder han, hvordan man i stedet skal se skabelse af kunstværker som kollektive processer. Teknikker, redskaber, udtryksformer og selve forståelsen af kunstens mening og værkernes værdi er afhængige af kollektive ressourcer og arbejdsdeling.

Sociologiske metoder og skrivestil

Metodemæssigt er forskning underlagt krav om evidens. Becker har i bogen Evidence (2017, dansk udgave: Evidens: Bedre belæg i samfundsvidenskaben, 2020) analyseret, hvordan data, der indsamles som belæg for teorier, er påvirket af både metodevalg og kontekst.

Becker har desuden fremhævet betydningen af selve den skrivestil i videnskabelige publikationer, som forskere benytter. Hvor forskere traditionelt er oplært til at skrive i en upersonlig, passiv og abstrakt stil, lagde Becker vægt på en aktiv, direkte form med brug af konkrete navneord og gerne jeg-form. Skrivestilen kan og bør ikke adskilles fra substansen i teorier og analyseresultater, var hans synspunkt.

Howard Becker som jazzpianist

Fra barndommen dyrkede Becker klaverspil, og allerede i en alder af femten år begyndte han at spille som pianist på barer, en interesse som han fortsatte med at dyrke, i en periode som halvprofessionel jazzpianist. Det var herved han kom i kontakt med både kunstneriske subkulturer og stofbrugermiljøer, som han studerede sociologisk.

Kombinationen jazzmusiker og sociolog demonstrerede Becker i øvrigt ved et besøg i Copenhagen JazzHouse og Filosofisk Forum i 2003. Her holdt han først et sociologisk foredrag om fænomenet ”Jazz Places” og gav dernæst en jazzkoncert, hvor han spillede piano sammen med den danske bassist Mads Vinding.

Læs mere i Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig