Offentlighed er et begreb fra den politiske tænkning med flere vigtige betydninger, oftest i bred forstand forbundet med alle borgere i et land eller et samfund og da oftest i bestemt form, offentligheden.

Faktaboks

Etymologi

Ordet kommer fra tysk Öffentlichkeit.

Andre overordnede anvendelser af begrebet er, at steders offentlige karakter henviser til fri afbenyttelse eller almen tilgængelighed, mens offentlige institutioner er statslige. Offentlighed i form af 'tilgængelighed' eller 'åbenhed' for alle kan også henvise til borgeres ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der indgår i myndighedernes sagsbehandling (offentlighed i forvaltningen), og til at overvære retsmøder (offentlighed i retsplejen). Derudover kan 'det offentlige rum' betegne fysiske steder såvel som henvise til 'samfundsdebatten' (oftest i ental) i medierne.

Oftest forudsættes det i den moderne brug af offentlighed, at der er tale om en demokratisk offentlighed.

Offentlighed i antikken

I det antikke Athen delte man livet mellem det private (to idion) og det offentlige (to koinon eller demosion). Det offentlige hørte til aktiviteterne i de politiske institutioner, der forvaltede bystaten (polis), eksempelvis ved love og valg. Det private liv hørte til det, man anså som udenomspolitiske aktiviteter som eksempelvis uddannelse og handel.

I den latinske sprogstamme indtræder der hos romerne et skel mellem publicus (offentlig) og privatus (privat). Selvom skellet havde enorm betydning for den måde, hvorpå man senere i det latinske Europa (via romerretten) fortolkede eksempelvis den private ejendomsret eller forholdet mellem stat og individ, havde skellet ingen entydig mening.

Res publica res populus, skriver Cicero, hvilket betyder 'republikken er en ting, der tilhører folket'. Men publicus henviser ikke altid til et ejerforhold. Publicus kan også henvise til en brugsret. Strande eller veje (publica via) var ikke offentlige, fordi de var ejet af staten, men fordi ingen havde kontrol med dem eller tog vare på dem. Det offentlige defineres her i fraværet af kontrol.

I senatsdekretet, der forbød bacchanalier (kulten for den romerske vingud, Bacchus), skitseres det, hvordan afholdelsen af religiøse riter hverken må foregå i det offentlige (som byens rum), i det private (som hjemmets rum) eller i det extra-urbane (som er det rum, der findes udenfor byen): neve in poplicod neve in preivatod neve extrad urbem, altså 'hverken i det offentlige, i det private eller udenfor byen'.

Men selv i romersk lov er 'det offentlige' ikke entydigt: Nogle steder defineres fx det offentlige, det private og det hellige som tre separate kategorier. Andre steder defineres 'det hellige' som funktion af 'det offentlige', og 'det religiøse' som funktion af det private.

Hos romerne står to forskellige ikoniske offentlige rum frem: Forum Romanum og termerne.

Forum Romanum

Forum Romanum var oprindeligt et mødested ved indfaldsvejene til Rom. Her blev der bygget huse, butikker, banker, templer og et centralt marked. Siden blev det et samlingspunkt med juridisk, økonomisk, politisk og social karakter. Et byrum, der var åben for alle, et sted for leg og fornøjelser, men også forskellige politiske og religiøse fortællinger og genstande.

Forum Romanums åbne karakter bar præg af at være et ubeskyttet og ukontrolleret politisk, kommercielt og socialt rum. Et kaos, Gajus Julius Cæsars diktatur nedbrød ved at ensrette det mangfoldige rum til sin fordel i midten af 1. århundrede f.v.t.

Termerne

Omvendt sikre og trygge var de offentlige romerske bade, termerne. De bemærkelsesværdige institutioners primære funktion var social og kun sekundært sanitær, og de minder som sådan om vores svømmehaller i dag. De var åbne for alle, også umyndige personer som slaver, kvinder og rejsende.

Badene virkede i udgangspunktet som en smeltedigel for alle samfundets lag, midt i et stærkt hierarkisk samfund. Deres institutionelt garanterede åbne og sikre karakter i form af universel adgang står således i modsætning til den vilde offentlighed i Forum Romanum.

Offentlighed i oplysningstiden

I 1700-tallets Tyskland, Frankrig og England tog 'den offentlige mening' sprogligt form som öffentliche Meinung, l'opinion publique og public opinion. Med meningens offentlige karakter blev 'mening', der siden Platons doksa ellers havde stået som modsætning til sikker viden, sat i forbindelse med et samfunds indre fornuft eller mål, dets almene gode eller med dets almenvilje. Sådan hed det med forskellige betydninger hos eksempelvis de franske filosoffer Denis Diderot og Jean-Jacques Rousseau.

Kant: pligten til at give sin mening til kende

I slutningen af 1700-tallet formulerede Immanuel Kant sit berømte begreb om 'den offentlige brug af fornuften'. Det gjorde han i sin korte, berømte artikel “Besvarelse af spørgsmålet: Hvad er oplysning?". Her understregede han, at man i et samfund baseret på oplysningens principper som borger altid måtte give sin oplyste (i dag ville man sandsynligvis sige informerede) mening til kende.

Det var, hvad Kant kaldte at "gøre offentlig brug af sin fornuft". Det også selvom ens forslag går imod samfundets bestående indretning. Kun gennem borgernes konstruktive forslag, mente Kant, kan samfundet skride frem i sin udvikling på fornuftig vis og dermed forblive frit.

Habermas' offentlighedsbegreb

Et af de mest kendte offentlighedsbegreber i 1900- og 2000-tallets politiske filosofi er Jürgen Habermas' offentlighedsteori.

Borgerlig offentlighed

I sin Strukturwandel der Öffentlichkeit (oversat til dansk som Borgerlig offentlighed, 2012; ellers ordret: Offentlighedens strukturændring) fra 1962 skitserer Habermas en ændring i offentlighedens struktur. Denne ændring sker i overgangen fra det feudale samfund til oplysningstidens politiske tænkning.

Førhen var kongen et samfunds offentlige ansigt og således repræsentant for undersåtterne. Det er, hvad Habermas kalder for 'den repræsentationelle offentlighed'. Men i oplysningstiden opstår en særlig borgerlig klasse (her træder den tidlige Habermas' marxistiske grundsyn frem), der uddannes og driver med handel.

Det betyder for Habermas, at denne klasse får en særlig politisk interesse i at gennemtrumfe eksempelvis privat ejendomsret, privatlivets fred samt indsigt i statens budgetter og i sidste ende statens politik. Borgerne får på denne baggrund en interesse i at gøre staten offentlig, fremfor at den skal forblive kongens private skatkammer.

Denne borgerlige klasse begynder at tale og skrive om politik åbent i samfundet og skaber således en borgerlig offentlighed. Det særlige ved denne form for offentlighed er, at den ifølge Habermas forstår sig selv som uegennyttig, fornuftig og universel. Det gør den, fordi den baserer sig på idéen om et ræsonnerende publikum, hvor alle kan byde ind i en argumentativ-kommunikativ offentlighed.

Habermas argumenterer i anden halvdel af sit hovedværk for, at den borgerlige offentlighed forfalder i løbet af 1800-tallet. Den bliver en kommercielt drevet offentlighed, baseret på behov frem for fornuft.

Fejlfortolkning af begrebet

Selvom Habermas' fremlægger den borgerlige offentlighed som en klasse motiveret af særinteresse frem for almeninteresse, bliver hans teori om den borgerlige offentlighed ofte fejltolket. Fejlfortolkningen består i at læse Habermas sådan, at den borgerlige offentlighed i 1700-tallet skulle være interesseløs og dets ideal således realiseret.

Derimod har målet for mange af Habermas' senere værker været at etablere den borgerlige offentligheds ideal i efterkrigstidens demokratiske samfund.

Modoffentligheder

Flere kritikere af Habermas' oprindelige begreb har bemærket, at der oftest findes alternative offentligheder, såkaldte modoffentligheder, udover den dominerende offentlighed.

Særligt de tyske filosoffer Oskar Negt (1934-2024) og Alexander Kluge samt de amerikanske filosoffer Nancy Fraser (f. 1947) og Michael Warner (f. 1958) har på forskellige måder gjort opmærksom på modoffentlighedernes væsentlighed i spørgsmålet om et samfunds offentlighed.

Lippmann versus Dewey

I 1920'erne debatterede den amerikanske journalist Walter Lippmann og den amerikanske filosof John Dewey om, hvilken plads offentligheden havde i det moderne samfund.

Walter Lippmann: Det indviklede samfund

Lippmann havde i sin bog Public Opinion (1922, Offentlig mening) argumenteret for, at massesamfundets borgere hverken ville eller var i stand til at følge med i komplicerede politiske beslutningsprocesser. Politikerne, derimod, kunne blive informeret af veluddannede ekspertorganer.

Derfor var offentligheden, som oplysningstænkerne havde forstået den, en idé uden hold i virkeligheden, slog Lippmann fast i sin The Public Phantom (1925, Spøgelsesoffentligheden).

John Dewey: Det Store Samfund

John Deweys genmæle The Public and Its Problems (1927, på dansk Offentligheden og dens problemer, 2017) gav Lippmann ret i, at offentligheden i det, Dewey kaldte for 'Det Store Samfund', var forsvundet i massemediernes propagandistiske publiceringsmekanismer. Han var også enig i, at der var store politiske problemer, der krævede teknisk ekspertviden fremfor borgernes egentlige synsninger. Eftersom offentligheden derfor ikke burde tage sig af at løse samfundets problemer, er offentligheden derimod vigtig for at udstikke retningen for samfundets fælles værdier.

Offentligheden hos Dewey skal spørge hvorfor (værdimæssig), ikke hvordan (teknisk). Det er beslutningstagernes ansvar at føre disse demokratiske værdier ud i livet, så samfundet kan præges af dem. Offentlighedens rolle er derfor hos Dewey at omdanne 'Det Store Samfund' til 'Det Store Fællesskab', hvor de fælles værdier træder frem.

Offentligheden bliver derfor snarere et demokratisk værdifællesskab end en vidensmæssig samfundsarena som hos eksempelvis Kant og Lippmann.

Offentlighed i forvaltningen

I Danmark har borgerne ret til hos stat og kommune at blive gjort bekendt med indholdet af de dokumenter, der indgår i myndighedernes sagsbehandling. Det er retten til aktindsigt. Reglerne om offentlighed findes i Lov om offentlighed i forvaltningen. Den almindelige adgang til de nævnte dokumenter blev gennemført i 1971.

Offentlighed i retsplejen

Offentlighed i retsplejen er et grundlæggende princip, der er foreskrevet i Grundloven § 65 og i Menneskerettighedskonventionen.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig