Centraladministrationen (Enevælden), I forbindelse med indførelsen af enevælden i 1660-61 blev omfattende reformer af den danske centraladministration sat i værk. Rigsembedsmændene faldt bort sammen med rigsrådet, der hidtil havde delt magten med kongen. Al magt blev samlet i kongens hånd, og efter europæisk, bl.a. svensk forbillede blev regeringsmagten udøvet gennem kollegier, der blev ledet af et antal sideordnede embedsmænd, som i fællesskab traf beslutninger, som de forelagde kongen til godkendelse. I praksis begrænsede kollegiestyret kongens i princippet ubegrænsede magt. Danske Kancelli og Tyske Kancelli blev begge organiseret som kollegier, og den militære forvaltning foregik i to kollegier, et landmilitært og et sømilitært kollegium. Den økonomiske forvaltning, kammerforvaltningen, samledes i et kollegium, der fra 1679 betegnedes Rentekammeret. Senere kom flere kollegier til, således et Kommercekollegium i 1735, desuden en række særlige styrelser inden for kirke- og undervisningsvæsenet samt et antal styrelser af mere specifikke anliggender som fx postvæsen, bjergværker, veje mv., hvoraf flere kun bestod i en kortere årrække.

I 1670 blev der på Griffenfelds initiativ oprettet et statsråd, Geheimekonseilet, hvori regeringssagerne kunne forelægges mundtligt for kongen. Struensee afskaffede Geheimekonseillet i 1770, men det blev genoprettet som Geheimestatsrådet 1772 og bestod under resten af enevælden. Kongen var dog ikke forpligtet til at træffe afgørelse i konseillet, men kunne afgøre sagerne direkte i sit personlige ekspeditionskontor, kabinettet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig