Estlands nuværende forfatning stammer fra 1992. Efter at Estland havde genvundet sin uafhængighed i august 1991, forhandlede den estiske Øverste Sovjet, parlamentet valgt i sovjetperioden, og Den Estiske Kongres, et konkurrerende parlament, som blev oprettet af uafhængighedsbevægelserne under frihedskampen, om at nedsætte en grundlovgivende forsamling. Den grundlovgivende forsamling indledte sit arbejde den 13. september, og det første udkast forelå den 21. december samme år.
En af de primære tvister var spørgsmålet om, hvorvidt Estland skulle være en præsidentiel republik, hvor præsidenten havde den udøvende magt og blev direkte valgt af vælgerne, eller om Estland skulle have et parlamentarisk system, hvor præsidenten fungerede som statsoverhoved, men primært havde symbolske magtbeføjelser.
Efter en offentlig debat vedtog den grundlovgivende forsamling den endelige tekst den 14. februar 1992, hvorefter den blev sendt til folkeafstemning, som afholdtes den 28. juni 1992. Valgdeltagelsen var på 66,3 procent og 91,2 procent stemte for forfatningen.
Forfatningen trådte i kraft den 3. juli 1992. For at sikre legal kontinuitet med mellemkrigstidens republik bygger den udtrykkeligt på 1938-forfatningen. Spørgsmålet om legal kontinuitet var vigtigt for grundlovgiverne, idet inklusionen i Sovjetunionen derved også juridisk var en besættelse og indvandringen under sovjetperioden ulovlig. 1992-forfatningen udtrykker derfor en genetablering af Estland.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.