Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

reklame-tv

Oprindelig forfatter KSch Seneste forfatter Redaktionen

reklame-tv, tv-virksomhed, der hovedsagelig er finansieret af reklameindtægter. Reklame-tv har altid været dominerende i USA, mens det først vandt alment indpas i Europa ved bruddet med det offentlige fjernsynsmonopol i 1980'erne (i Danmark med TV 2 fra 1988). I bl.a. Storbritannien sås dog allerede reklame-tv fra 1955.

I kommercielt privatejet tv ligger reklamerne oftest som afbrydelser i programmerne; i offentligt tv med reklamer, fx TV 2, ligger de i blokke mellem programmerne. Annoncører betaler enten for det totale antal seere eller for antallet af seere i den bestemte målgruppe, som reklamen og det tilstødende program er rettet mod. Se også Nielsen-ratings.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Kaare Schmidt: reklame-tv i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 19. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=149924