Ritzaus Bureau blev stiftet i 1866 som Nordisk Centralbureau for Telegrammer og leverede nyhedstelegrammer til en række aviser, først om udenlandske begivenheder, senere også om danske. Billedet viser et jubilæumskort fra Ritzaus Bureaus 25-års jubilæum i 1891.
.

Ritzaus Bureau A/S, dansk nyhedsbureau. Bureauet blev stiftet 1866 i København som Nordisk Centralbureau for Telegrammer af Erik Nicolai Ritzau (1839-1903) og fik fra begyndelsen fire københavnske dagblade som abonnenter. Bureauet var frem til 1947 ejet af familien Ritzau, hvorefter det blev et interessentskab, ejet af den danske presse. Oprindelig formidlede bureauet kun udenlandsk og kommercielt stof. Under Den Fransk-tyske Krig 1870-71 steg interessen, flere provinsblade begyndte at abonnere og efterhånden også ministerier, styrelser, hoffet, banker, virksomheder mv. Oprindelig blev de indkommende telegrammer distribueret med bud til indenbys kunder og med posten til udenbys.

I 1881 muliggjorde indførelsen af telefoner oprettelsen af provinsfilialer, der fik indtelefoneret materiale fra Ritzaus hovedkontor og telefonisk viderebragte det til de lokale aviser. Fra 1906 var næsten alle danske aviser med i kundekredsen. Ritzaus position som eneste danske nyhedsbureau medførte et behov for absolut troværdighed og upartiskhed, men i Provisorietiden blev bureauet alligevel anklaget for regeringsvenlighed, og Venstre havde planer om at oprette et alternativ. I 1923 overgik Ritzaus Bureau til radiodistribution med oplæsning af nyhedstelegrammer på faste tidspunkter, hvilket fungerede frem til 1956, da kabelfjernskrivere overtog distributionen. Fra 1966 kunne Ritzau tillige levere telesats, og fra 1983 er formidlingen sket via computere.

Efterhånden indgik Ritzaus Bureau stadig flere aftaler med udenlandske bureauer, især Reuters, om udveksling eller leverance af internationale nyheder, ligesom provinsfilialerne og de abonnerende blade leverede det danske nyhedsstof.

Virksomheden levererer i dag nyheder til de fleste danske medier, både til aviser og digitale udgivelser. Nyheder til printmedier fylder mindre end tidligere pga. de faldende oplagstal med deraf følgende indskrænkninger og fusioner. Nyheder til digitale udgivelser er således dominerende, ligesom bureauet leverer en række specialtjenester, fx finansnyheder, der udgør en voksende del af forretningen. Dertil kommer diverse andre services til medier, det offentlige, virksomheder og organisationer.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig