Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Ungarn - massemedier

Oprindelig forfatter AF Seneste forfatter Redaktionen

Censuren ophævedes i 1988, året før kommunismens fald, og i 1990 var størstedelen af den skrevne presse helt eller delvis privatiseret. I 1995 eksisterede der 36 dagblade i Ungarn med et samlet oplag på 1,7 mio. Hovedparten er udenlandsk ejet, bl.a. det største dagblad, Népszabadság 'folkets frihed', der i 1996 havde et oplag på 316.000.

Tidligere var det kommunistpartiets officielle avis, men den blev senere overtaget af det store tyske forlag Bertelsmann AG. Den liberale avis Magyar Nemzet 'den ungarske nation' har et ringe oplag (70.000), men nyder stor respekt. Világgazdaság 'verdensøkonomisk ugeblad' er en førende erhvervsavis med et oplag på 140.000.

Generelt hersker der pressefrihed i Ungarn, men i 1990'erne var der en række kontroverser, idet man forsøgte at få politisk kontrol med især de elektroniske medier.

Annonce

Først i 1997 opgav staten sit fjernsynsmonopol. De to første landsdækkende kommercielle tv-kanaler, RTL Klub og TV2, erobrede hurtigt hver 1/3 af markedet, mens det statslige Magyar Televízió (MTV) kun har en markedsandel på 14%.

Den statslige, kulturelle tv-kanal Duna henvender sig især til ungarere i nabolandene. I 1986 begyndte den første kommercielle radiostation, Danubius Rádió, at sende, og der er nu (2000) flere privatejede radiostationer. Nyhedsbureauet Magyar Távirati Iroda (MTI) blev grundlagt i 1880.

Læs mere om Ungarn.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Astrid Fischer: Ungarn - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 17. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=176971