• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Tjekkiet - massemedier

Oprindelig forfatter AF Seneste forfatter Redaktionen

Tjekkiet har en levende og varieret presse med ca. 90 dagblade (1995), hvoraf ti er landsdækkende, og mere end halvdelen er udenlandsk ejede.

I 1994 begyndte den første private, reklamefinansierede fjernsynskanal i et tidligere kommunistisk land, Nova TV, at sende. To år senere havde den en seerandel på 70% og var dermed langt mere populær end det statslige, licensfinansierede fjernsyn, Česká televize. Af de mere end 60 radiokanaler er de to statslige stadig størst.

En af Tjekkiets førende aviser er Mladá fronta Dnes (Ungdomsfront i dag), grdl. 1945 (oplag 391.000 i 1996), der tidligere var ungkommunistisk, men nu uafhængig. Právo (oplag 370.000) er efterfølger for den tidligere førende kommunistiske avis, Rudé právo (Rød retfærdighed). Den liberale Lidové noviny (Folkets nyheder) blev retableret 1988 og foretrækkes af mange intellektuelle. På trods af et begrænset oplag på 110.000 har den stor gennemslagskraft. Størst er den schweiziskejede boulevardavis Blesk (Lyn), grdl. 1992 (oplag 470.000).

Annonce

Læs mere om Tjekkiet.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Astrid Fischer: Tjekkiet - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 21. november 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=172544