Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Tibet - massemedier

Oprindelig forfatter MHol Seneste forfatter Redaktionen

Tibets medier er kontrolleret af Kinas Kommunistparti, som lægger vægt på prokinesisk opdragelse. Tibets første avis, Folkeligt Tibetansk Nyt, udkom i 1907 i stentryk.

Tibet Dagblad, grdl. i 1956, har et dagligt oplag på 20.000 eksemplarer på tibetansk og 30.000 på kinesisk (2000). I alt udkommer der 15 aviser og 35 tidsskrifter.

Tibets Radiostation sender på tibetansk og kinesisk; desuden er der to tv-stationer. De kinesisk kontrollerede medier har betydelig konkurrence fra udlandet, bl.a. Voice of Tibet (i Norge), Radio Free Asia (finansieret af den amerikanske kongres) og Voice of America, som alle har tibetanske udsendelser. De udenlandske radiokanaler blokeres med jævne mellemrum af kinesiske støjsendere.

Annonce

Læs mere om Tibet.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Mette Holm: Tibet - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 19. maj 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=171990