• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Thailand - massemedier

Oprindelig forfatter MHol Seneste forfatter BlochP

I modsætning til i Thailands nabolande respekteres den forfatningssikrede ytringsfrihed. Kun kongehuset opfattes som helligt. Der udgives 35 dagblade og flere end 30 tidsskrifter. Sensationsavisen Thai Rath fra 1948 er størst med et dagligt oplag på 1.000.000 (2005). Der findes fire aviser på kinesisk; størst er Sing Sian Yit Pao (90.000). De vigtigste engelsksprogede aviser er The Nation (67.500) og Bangkok Post (55.000). Thailand fik tv i 1955 som et af de første lande i Asien. I 1998 var der ni kanaler, ejet og drevet af private, staten eller militæret. Alle radio- og tv-kanaler er reklamefinansierede. Udenrigsministeriet driver Voice of Free Asia, som sender på thai, laotisk, khmer og vietnamesisk.

Læs mere om Thailand.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Mette Holm: Thailand - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 24. oktober 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=171347