Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Sverige - massemedier

Oprindelig forfatter Lund Seneste forfatter Redaktionen

I Sverige står regional- og lokalpressen stærkt, da man fra statens side har valgt at yde pressestøtte for at sikre de trykte mediers overlevelse i lokalområderne. Hovedstadspressen har det imidlertid sværere. På radio- og tv-siden var der i begyndelsen monopol i Sverige, men dette monopol blev formelt erstattet af duopol med oprettelsen af TV4 i 1991. Det satellitbaserede TV3 med base i London havde dog allerede sendt fra 1987. Kommerciel lokalradio blev tilladt i 1993, hvilket har givet svenskerne en række private radiostationer.

Annonce

Trykte massemedier

Sveriges ældste avis, Post- och Inrikes Tidningar, er udkommet under skiftende titler siden 1645 og kan delvis sidestilles med det danske Statstidende. Fra 1769 udsendtes Dagligt Allehanda som Sveriges første dagblad; Anmärkaren fra 1816 indførte den kritiske og kontrollerende journalistik. Aftonbladet, grundlagt i 1830, blev den tidligste bredt anlagte populæravis, mens Dagens Nyheter udviklede sig til landets største morgenavis og den førende omnibusavis. Oplagsmæssigt var Expressen dog i en længere periode førende. Den blev grundlagt i 1944 og systematisk udviklet gennem kampagne- og afsløringsjournalistik til en slagkraftig tabloidavis. Generelt har tabloidpressen været i tilbagegang siden 1971, fordi fremkomsten af et øget antal tv-kanaler har skærpet konkurrencen på underholdningsområdet. Med Dagens Industri som dagblad fra 1983 introduceredes den særlige erhvervsavis.

Omkring 2000 indtager regional- og lokalpressen stærke positioner, idet en omfattende statslig pressestøtte har sikret den overlevelse i de fleste lokalområder. Stærkest står Göteborgs-Posten som hele Vestsveriges dagblad og Sydsvenska Dagbladet fra Malmø. Generelt gælder, at de fleste lokalaviser i efterkrigstiden har udvidet deres redaktionelle indsats så kraftigt, at der ikke som tidligere er behov for at holde to aviser pr. husstand.

Hovedstadspressen har haft vanskeligere vilkår. Svenska Dagbladet har kun overlevet ved at indgå i den norske Schibstedkoncerns svenske ekspansion, der også omfatter Aftonbladet.

Ejerkoncentrationen inden for dagspressen er vidt fremskreden, især fordi Bonnierkoncernen udgiver både Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri og Sydsvenska Dagbladet. Kun Schibstedkoncernen kan, efter avisopkøb i Sverige, konkurrere med Bonnierkoncernen.

Det nationale nyhedsbureau TT (Tidningarnas Telegrambyrå) har siden 1920'erne indtaget en dominerende position inden for både lands- og udlandsrapportering, især for regional- og lokalaviser. TT arbejder tæt sammen med de øvrige nordiske nyhedsbureauer og har bl.a. fælles udlandskorrespondenter og internordisk nyhedsudveksling. TT havde 1925-96 egen radioredaktion, der sendte telegramnyheder i Sveriges Radio, men fra 1997 sendes radionyhederne kun over kommercielle stationer.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Erik Lund: Sverige - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 26. september 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=167671