Schweiz - massemedier, Schweiz har en varieret presse med mange regionale og lokale dagblade, stærkt præget af opdelingen i fire nationale sprogområder. Næsten 70% af landets ca. 90 dagblade udkommer på tysk, 25% på fransk, nogle få på italiensk og et enkelt på rætoromansk. Kun en halv snes aviser har et oplag på over 50.000 (2005). Størst er det sensationsprægede Blick, grundlagt 1959 i Zürich, med et oplag på ca. 262.000. Derefter følger Tages-Anzeiger, grundlagt 1893 i Zürich, med ca. 231.000. Men det mest indflydelsesrige er Neue Zürcher Zeitung, grundlagt 1780 i Zürich, oplag ca. 151.000, som også regnes blandt verdens førende kvalitetsaviser. Det største fransksprogede dagblad er 24 Heures i Lausanne, grundlagt 1762, med et oplag på ca. 103.000. Trods mange sammenlægninger og lukninger af aviser siden 1990 er befolkningen i Schweiz stadig bladt de flittigste avislæsere i Europa. Også gratisavisen 20 Minuten er blevet godt modtaget. Nyhedsbureauet Schweizerische Depeschenagentur i Bern er grundlagt i 1894.

Tv er licens- og reklamefinansieret. Public service-virksomheden på radio- og tv-området varetages af Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft/Société suisse de radiodiffusion et télévision (SRG SSR), hvis netværk består af flere radio- og tv-kanaler i hvert af de tre store sprogområder. Desuden driver organisationen radio- og tv-virksomhed i den rætoromansktalende del af landet. SRG SSR havde monopol fra 1931 til 1983, da de første lokalradioer begyndte at sende. Liberaliseringen på tv-området blev fuldført i 1999 med tilladelsen til private kommercielle kanaler. Ud over schweizisk tv har befolkningen adgang til nabolandenes tv og en række internationale kanaler via et veludviklet kabelnet, som over 80% af husstandene er tilsluttet. Dette anses sammen med landets sproglige opdeling for at være stærkt medvirkende til at etablering af kommercielt tv ikke har været en succes i Schweiz.

Læs mere om Schweiz.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig