Norge – massemedier (elektroniske massemedier), Den reklamefri statsradio Norsk Rikskringkasting (NRK) blev grundlagt i 1933 og fik ved lov monopol på radioudsendelser i Norge. Før da havde private stationer sendt til mindre dele af landet, eksempelvis fra reklamefinansierede sendere i Oslo og Bergen (begge fra 1925) og Troms (1926). Den første nordiske radiostation begyndte at sende i april 1923 fra Tryvannshøgda nær Oslo.
NRK overtog de daværende fire private sendeselskaber, og sidst i 1930'erne nåede NRKs udsendelser hele Fastlandsnorge; fra slutningen af 1960'erne som FM-sendinger. Både radio og tv blev sendt med FM-frekvenser, og med udbygningen af sendenettet 1958-70 indførtes samtidig tv i NRKs regi; prøvesendinger med farve-tv blev påbegyndt i 1972. I 1996 indførtes en ny tv-kanal, NRK 2, og fjernsyn kunne nu nå Svalbard, Jan Mayen og oliefelterne via satellit. Radiokanalen Program 2 indledte officielt sine sendinger i 1984, og siden er tre andre kanaler kommet til. NRK er i dag et statsejet aktieselskab, og Stortinget fastsætter licensen.
I 1981 indledtes forsøg med uddeling af koncessioner til lokalradioer, udbydere af kabel-tv og videresendere af udenlandske satellitprogrammer. I 1988 ophævedes NRKs monopol på lokale radio- og tv-sendinger, som samme år fik tilladelse til at sende reklamer, og de landsdækkende selskaber TV 2 (sendestart 1992) og P 4 (1993, udelukkende radio) er siden blevet stærke konkurrenter til NRK. I alt fandtes ca. 300 nærradiostationer i Norge i 1997.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.