• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

New Zealand - massemedier

Oprindelig forfatter KeJe Seneste forfatter Redaktionen

I forhold til indbyggertallet har New Zealand et stort antal aviser og radiostationer, og enhver større by har sin egen avis. Det største af landets 23 dagblade er New Zealand Herald (grdl. 1863, oplag ca. 200.000 i 2005), der udkommer i Auckland. Andre betydningsfulde dagblade er The Press i Christchurch (grdl. 1861, oplag ca. 91.000 i 2005), og Dominion Post i Wellington (grdl. 1907, oplag ca. 98.000 i 2005). To store medieselskaber ejer størstedelen af landets aviser. Nyhedsbureauet New Zealand Press Association blev grundlagt i 1879.

I 1988 blev det offentlige radio- og tv-selskab opdelt i Radio New Zealand og Television New Zealand (TVNZ). Radioselskabet driver tre nationale netværk, og derudover findes over 200 kommercielle radiostationer. TVNZ ejer kanalerne TVONE og TV2, og maorierne har deres egen tv-kanal. I 1989 begyndte den private TV3 at sende, og i de følgende år blev den efterfulgt af flere andre private kanaler. Kabel-tv er udbredt. I begyndelsen af det 21. århundrede er New Zealand det land i verden, hvor den største andel af befolkningen har internetadgang.

Læs mere om New Zealand.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ketty Jensen: New Zealand - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 21. november 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=131522