Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Japan - massemedier

Oprindelig forfatter KeJe Seneste forfatter Redaktionen

Trykte massemedier

Den japanske presse er ung, og først omkring 1880'erne begyndte der at udkomme aviser af international standard. Alligevel har pressen i årtier været blandt verdens førende både med hensyn til oplag og udbredelse.

De godt hundrede dagblade har et samlet oplag på ca. 70 mio. (2005), og dermed er Japan et af de lande i verden, hvor der udkommer flest aviser pr. indbygger, nemlig 573 pr. 1000 indb.

Avismarkedet er nogenlunde stabilt med jævnt stigende oplag trods konkurrencen fra de elektroniske medier. De tre største og mest indflydelsesrige dagblade, Asahi Shimbun, grdl. 1879 med et oplag på 11,8 mio. (2005), Mainichi Shimbun, grdl. 1882 med et oplag på 5,5 mio. (2005), og Yomiuri Shimbun, grdl. 1874 med et oplag på 13,9 mio. (2005), tegner sig tilsammen for ca. 45% af det samlede oplag.

Annonce

Ligesom mange andre japanske dagblade udkommer disse tre store Tokyoaviser både morgen og eftermiddag og har desuden regionale, lokale og engelsksprogede udgaver. Ingen af dem har nogen bestemt partipolitisk tilknytning. Andre store og indflydelsesrige dagblade er erhvervs- og finansbladene Nihon Keizai Shimbun, grdl. 1876 med et oplag på 4,6 mio. (2005), og Sankei Shimbun, grdl. 1933 med et oplag på 2,8 mio. (2005).

Økonomisk og teknisk hører Japans avisindustri til verdens førende. Over 90% af dagbladene sælges i abonnement med et effektivt distributionssystem. Pressen er privatejet, og store mediekoncerner dominerer markedet.

I mange år var kritik af magtfulde personer i politik og erhvervsliv uhørt i japansk presse, men i kølvandet på den tiltagende internationalisering er en mere kritisk journalistik begyndt at vinde indpas. Det største nyhedsbureau er Kyodo News (grdl. 1945).

Elektroniske massemedier

Japanerne er også storforbrugere af de elektroniske medier. Hver japaner over syv år tilbringer i gennemsnit over tre timer foran tv-skærmen hver dag, og i årevis har det været almindeligt med flere tv-apparater i hvert hjem. Oveni kommer computerspil og internet.

Det statslige og licensfinansierede radio og tv, Nippon Hoso Kyokai (NHK), arbejder side om side med private, kommercielle stationer og netværker. NHK blev grundlagt i 1926 og reorganiseret i 1950, tre år før man begyndte at sende tv. Tv-selskabet anses for at være et af verdens rigeste og driver tre landsdækkende radiokanaler og fem tv-kanaler: en almen tv-kanal, en undervisningskanal og tre satellitkanaler, heriblandt en HDTV-kanal (High Definition Television).

De vigtigste kommercielle tv-selskaber er Fuji Television, Nippon Television (NTV), tv asahi og TV Tokyo. 12. Foruden Asahi Shimbun har også de andre store aviser tilknytning til tv-kanaler. Fra midten af 1990'erne og frem begyndte kabel- og satellit-tv at vinde indpas.

Læs mere om Japan.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ketty Jensen: Japan - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 19. september 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=100733