Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Italien - elektroniske massemedier

Oprindelig forfatter THard Seneste forfatter Redaktionen

Den italienske statsradiofoni begyndte at udsende regelmæssige radioprogrammer i 1924, fra 1944 under navnet Radiotelevisione Italiana (RAI). 1939-40 indledtes eksperimenter med fjernsyn, og i 1954 kom de første tv-udsendelser. I anden halvdel af 1970'erne begyndte RAI, der i mellemtiden havde føjet to nye tv-kanaler til, at få konkurrence fra et hastigt voksende antal private lokale tv-stationer. I begyndelsen af 1980'erne fik Silvio Berlusconis tre landsdækkende tv-kanaler en dominerende stilling på det private tv-marked, senere styrket af en lov fra 1990, der i praksis delte monopolet mellem de tre statslige kanaler, RAI 1-3, og Berlusconis Canale 5, Rete 4 og Italia 1. Tv står i dag for langt den overvejende dækning af italienernes medieforbrug.

Radio, der består af tre vidtspændende RAI-kanaler og adskillige tusinde lokale stationer, er meget populært, men spiller på landsplan en langt mindre rolle end tv og de trykte massemedier. Den eneste private landsdækkende kanal er Berlusconis Network 105, der overvejende udsender rockmusik.

Læs mere om Italien.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Thomas Harder: Italien - elektroniske massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 22. oktober 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=100061