Indien - massemedier, Trods fattigdom og analfabetisme har Indien en veludviklet og blomstrende presse med mange hundrede dagblade på over hundrede forskellige sprog og dialekter. Den første avis, Bengal Gazette, blev grundlagt i 1780 og udkom på engelsk.

De mest indflydelsesrige dagblade er det velrenommerede The Times of India (grdl. 1838), The Indian Express (grdl. 1953) og The Hindu (grdl. 1878). De fleste aviser og blade er små privatejede foretagender, men store aviser som netop The Times of India og The Indian Express ejes af indflydelsesrige finansfamilier.

Landets religiøse, sociale og sproglige forskelle har gjort vilkårene vanskelige for en national landsdækkende presse. Den engelsksprogede presse appellerer især til den veluddannede middelklasse i byerne og har været dominerende også længe efter landets selvstændighed; siden 1990 har den indisksprogede presse dog vundet mere og mere frem, især uden for millionbyerne.

I begyndelsen af det 21. århundrede er et af de største dagblade således Dainik Jagran (grdl. 1942), der udkommer på hindi. Avisen har et oplag på over 3,5 mio. (2016) og dækker især det nordlige Indien. Også antallet af magasiner er usædvanlig stort og tæller bl.a. det ansete nyhedsmagasin India Today (grdl. 1975). De to vigtigste nationale nyhedsbureauer er The Press Trust of India (PTI, grdl. 1947) og United News of India (UNI, grdl. 1961).

Bortset fra landets undtagelsestilstand 1975-77 har de trykte medier haft relativt frie forhold og nydt godt af pressefriheden. I modsætning hertil blev radio og tv, indtil satellit-tv's indtog i begyndelsen af 1990'erne, styret stramt af staten. Radioen begyndte at sende permanent i 1927. All India Radio (AIR/Akashwani), der har hovedkvarter i New Delhi, er et af de største radionetværk i verden og når ud til det meste af befolkningen. I 1976 blev indisk tv udskilt som en selvstændig del af AIR under navnet DoorDarshan.

Det statslige tv dækker alle indiske delstater og når ud til mere end 90 % af befolkningen. Door Darshan har bl.a. flere nationale kanaler og et antal regionale stationer. Selv om der sendes mere og mere underholdnings-tv, spiller radio og tv også en vigtig rolle for den uddannelsesmæssige og sociale udvikling i landet. Som led i regeringens undervisningsplaner er der bl.a. opstillet fælles tv-apparater rundt omkring på skoler og større pladser.

I kølvandet på liberaliseringen af tv-området i begyndelsen af 1990'erne opstod en række kommercielle tv-stationer, og kabel- og satellit-tv har bredt sig eksplosivt med et hav af kanaler.

Læs mere om Indien.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig