Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Ecuador - massemedier

Oprindelig forfatter JLoh Seneste forfatter Redaktionen

Massemedierne i Ecuador kontrolleres stort set af syv familier og finansgrupper. Den skrevne presse henvender sig især til de rigeste 10-15% af befolkningen. Der udkommer 36 dagblade med et samlet oplag på 688.000 (1992). Det største er El Universal (grdl. 1921) og det ældste det liberale El Telégrafo (grdl. 1884), begge i Guayaquil. I Quito udkommer det konservative El Comercio (grdl. 1906), det liberale Hoy (grdl. 1982) og tabloidavisen Ultimas Noticias (grdl. 1938).

Ecuador har en tættere radiodækning end det meste af Latinamerika med 380 stationer og 3,4 mio. radiomodtagere (1991). En af de vigtigste radiostationer er den religiøse La Voz de los Andes ('Andesbjergenes stemme'), der blev grundlagt i 1931 og sender til hele Andesregionen på 17 sprog, inklusive spansk, quechua og engelsk. Ellers er de fleste stationer kommercielle.

Tv blev etableret i 1970'erne, og med 13 overvejende kommercielle kanaler og i alt 910.000 fjernsynsapparater dækkes alle vigtige byer i landet.

Annonce

Læs mere om Ecuador.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jens Lohmann: Ecuador - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 14. december 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=68060