Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Cuba - massemedier

Oprindelig forfatter KeJe Seneste forfatter Redaktionen

Den cubanske dagspresses udbredelse er meget ringe. I 1990'erne udkom kun ét nationalt dagblad, kommunistpartiets Granma (grdl. 1965) pga. mangel på valuta til papir. Granma udkommer endvidere som ugeavis på flere sprog og som netavis. Efter 2000 udkommer fagbladet Trabajadores også flere gange om ugen.

Øen er til gengæld velforsynet med radio og tv. Lige siden Fidel Castro i 1956 etablerede en illegal radiostation, har radio og senere tv været et effektivt propaganda- og uddannelsesværktøj. Radio og tv administreres af Instituto Cubano de Radio y Televisión (ICRT) (grdl. 1962), som hører direkte under regeringen. Der er flere nationale radionetværk, to nationale tv-stationer og et stort antal lokale stationer, alle statsejede. Den strenge censur er ikke særlig effektiv, idet cubanerne kan modtage de omkringliggende landes radio og tv. Heriblandt er den forbudte amerikanske Radio Marti, som sender fra Miami.

Læs mere om Cuba.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Ketty Jensen: Cuba - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 13. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=59865