Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Australien - massemedier

Oprindelige forfattere JDS, KSch og Lund Seneste forfatter Redaktionen

Australiens eneste landsdækkende omnibusavis, The Australian, blev grundlagt af Rupert Murdoch i 1964 som den første avis med hele landet som målgruppe. Betydningsfulde regionalt forankrede aviser er The Sydney Morning Herald (grdl. 1831) og The Age (grdl. 1854) fra Melbourne, begge redigeret med klare britiske forbilleder fra midten af 1800-t. The Herald har siden grundlæggelsen i 1831 set det som sin hovedopgave at overvåge regering og myndigheder, hvilket har givet avisen appel både til eliten og til et bredere publikum, mens The Age i rollen som den klassiske seriøse avis har et udtalt elitært præg. I Sydney udkommer tillige tabloidavisen The Daily Telegraph (grdl. 1879). Ejerkoncentrationen inden for de trykte medier er stærkt stigende. Således kontrollerede Rupert Murdochs News Corp Australia i begyndelsen af 2000'erne 75% af oplaget. Den tiltagende indvandring fra Asien betinger et delvis nyt pressemønster, oftest med en avis for hver sproggruppe.

Australien har haft trykkefrihed, siden regeringscensuren ophævedes 1824. Der opstod tidligt mange aviser pga. de store afstande mellem byerne. Aviserne kunne ikke konkurrere indbyrdes. Først Murdoch formåede fra 1964 at forcere de regionale skillelinjer med The Australian, redigeret i Canberra og trykt såvel der som i Sydney og Melbourne.

Det nationale nyhedsbureau AAP (Australian Associated Press) blev grundlagt i Melbourne i 1935. Foruden Australien betjener det mange ø-stater og selvstyrende territorier i Oceanien.

Annonce

Radiovirksomhed blev officielt lanceret i 1923, og de første ti kommercielle stationer åbnede 1924-25. Det offentlige Australian Broadcasting Corporation (ABC) blev med det britiske BBC som forbillede etableret i 1932 med 12 stationer. Gradvis tilføjedes flere, og sammen kom de til at danne det landsdækkende netværk. Tv åbnede 1955-56 på ABC og en række private stationer, hvoraf flere kom til inden for de tre store kommercielle netværk, Seven, Nine og Ten. Offentligt tv blev i 1979 udvidet med Special Broadcasting Service, som betjener indvandrerkulturerne på ca. 40 sprog. Man begyndte i 1975 at sende i farver til det store publikum; allerede i 1971 passerede tv-udbredelsen 90%, og i 1993 var den næsten 100%. Ca. 80% havde video, mens kabeltransmitteret satellit-tv ikke forekom.

Tv-udbuddet var fra begyndelsen domineret af programmer fra USA og senere delvis fra Storbritannien. Dette blev imødegået med kvoteordninger, der gradvis øgede den australske andel. Den første australske tv-succes var varietéserien The Mavis Bramston Show fra 1965, og Graham Kennedy, der begyndte i 1957, blev gennem årene den populæreste studievært. Årelange komedieserier og sæbeoperaer var grundlaget i dramaproduktionen, som fik internationalt gennembrud i 1980'erne med miniserier som A Town like Alice (1980), vist i Danmark i 1983 og 1993.

Læs mere om Australien.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jette Drachmann Søllinge, Kaare Schmidt, Erik Lund: Australien - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 21. februar 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=42161