Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Østrig - massemedier

Oprindelig forfatter TBau Seneste forfatter Redaktionen

I Østrig udkommer der 17 dagblade, der har et samlet dagligt oplag på ca. 2,7 mio.. De største aviser er Neue Kronen-Zeitung med et oplag på 852.000 (2005) og Kurier med ca. 260.000 (2005).

Begge udkommer i Wien og er delvist ejet af den tyske avisgruppe Westdeutsche Allgemeine Zeitung. Den tyske Springer-presse har ligeledes investeret i østrigsk presse. De partiejede avisers tidligere betydelige indflydelse er fra midten af 1980'erne blevet mindsket. Østrigs trykte presse modtager generøs statsstøtte.

Österreichischer Rundfunk, ORF, havde tidligere monopol på de elektroniske medier i Østrig. Med en lovændring i 1993 blev det tilladt for private at sende radio lokalt og regionalt, fra 1998 også nationalt. I 2000 har Østrig en lokal, ni regionale og tre landsdækkende radiokanaler samt en kortbølgetjeneste.

Annonce

ORF forsøgte at opretholde fjernsynsmonopolet, men Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fastslog i 1993, at ORFs monopol indskrænkede ytringsfriheden og var i strid med Menneskerettighedskonventionens art. 10. ORF har fortsat to landsdækkende tv-kanaler, men Østrig har flere kommercielle kabel- og satellitstationer.

Læs mere om Østrig.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Tage Baumann: Østrig - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 17. juli 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=185214