Mediepolitik, sammenfattende betegnelse for de midler, hvormed staten regulerer massemediernes stilling og funktion i samfundet. Det har i Danmark som overalt i Vesteuropa været svært at udvikle og fastholde en overordnet mediepolitik, fordi medierne har udviklet sig meget forskelligt og ofte med stor hast.
Generelt har der været en tradition for en stærkere statslig regulering af elektroniske medier end af trykte medier, oprindelig forårsaget af et begrænset antal radio- og tv-kanaler. Den teknisk betingede regulering i introduktionsfasen førte til langvarige monopoler på radio- og tv-virksomhed, som først blev brudt, da satellit-tv gjorde det umuligt at opretholde en national mediepolitik. Følgen blev en dereguleringsbølge. Som konkurrenter til nationale mediemonopoler, oftest licensfinansierede og med public service-forpligtelser, opstod helt eller delvist reklamefinansierede kommercielle medier.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.