Skibssammenstød, ulykke, omhandlet i Søloven kap. 8, der bygger på en international konvention fra 1910, som er tiltrådt af et stort antal stater. Rederiet er kun erstatningsansvarligt, hvis der er begået fejl (skyld) på skibet. Er der skyld på begge sider, fordeles erstatningsansvaret mellem de to rederier efter forholdet mellem de på hver side begåede fejl. Kan der ikke oplyses skyld på nogen af siderne, bærer hvert skib sin skade. Søvejsreglerne er væsentlige for bedømmelse af skylden for en skibskollision.

Skade på last om bord i det andet skib skal rederiet kun erstatte pro rata, dvs. i samme forhold som skade på det andet skib, hvorimod der ikke sker nogen skyldfordeling for krav om erstatning for personskade eller død for personer på det andet skib. Hvis et rederi har måttet betale mere, end der påhviler det, kan det som hovedregel kræve, at det andet rederi refunderer det overskydende beløb.

USA har ikke tiltrådt Konventionen af 1910 og har ikke begrænset ansvaret for skade på last efter pro rata-reglen. Visse af de herved opståede problemer er søgt løst i en both-to-blame collision clause i befragtningsaftalen.

Erstatningskrav for skibssammenstød forældes efter to år og er sikret ved søpanteret i skibet; det er endvidere normalt dækket af kaskoforsikring eller forsikring i P&I Klub.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig