Shareholder value, begreb, der udtrykker, at den vigtigste opgave for et selskab og dets ledelse er at skabe merværdi (value) for dets aktionærer (shareholders). Retsøkonomiske betragtninger understreger den såkaldte principal agent-teori, som er udtryk for, at aktionærerne som ejere af selskabet er "principalen", mens bestyrelse og direktion er deres "agent". Der er ikke enighed om, hvordan shareholder value nærmere skal defineres, ej heller beregningsmæssigt. Nogle fokuserer herved på market value added (MVA), dvs. egenkapitalens aktuelle markedsværdi fratrukket den af aktionærerne investerede kapital (således at nettobeløbet er udtryk for den skabte shareholder value). Andre fokuserer på economic value added (EVA), dvs. primært resultat efter skat fratrukket investeret kapital, ganget med vægtede kapitalomkostninger (WACC). Uanset definitionsforsøgene er kernen i begrebet fokuseringen på værdiskabelsen for ejerne. Tilsyneladende i modsætning hertil fremstår begrebet stakeholder value som et udtryk for, at et antal selskabsinteressenter (stakeholders i form af medarbejdere, leverandører, lokalsamfund, det offentlige etc.) alle har en eller anden interesse i selskabet. Skismaet mellem de to tænkemåder shareholder value og stakeholder value må dog ikke overbetones. I hvert fald i den praktiske selskabsretlige dagligdag opleves de næppe som et skisma, men som et kompromis.