Afhjælpning er en reparation af en ydelse, der har været mangelfuld i henhold til kontrakten, omlevering e.l. Ved forbrugerkøb og entreprise har kunden som regel krav på afhjælpning. Ved andre køb end forbrugerkøb er retten dertil begrænset. Lejeaftaler giver i vidt omfang lejeren ret til at kræve mangler ved det lejede afhjulpet, og udlejeren kan kræve afhjælpning, hvis lejeren ikke tilbageleverer det lejede i kontraktmæssig stand. Hvis en aftalepart ikke opfylder sin pligt, kan modparten lade mangelen afhjælpe for vedkommendes regning.

Om afhjælpning i forbrugerkøb, se Købelovens § 78, stk. 1, fx ved en vederlagsfri reparation udført af sælgeren eller af et tredjemandsværksted. Afhjælpning er ikke betinget af, at der er tale om en væsentlig mangel.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig