Rabat, (af fr. rabattre 'slå ned, bukke om', af re- og lat. abattere, af ab- og batt(u)ere 'slå'), er et prisnedslag, der gives i nær forbindelse med et køb. Hvis der afregnes straks eller inden for en kort periode, kan der blive tale om kontantrabat, og købes der stort ind, kan der gives mængderabat.

Faktaboks

Etymologi

Af fransk rabattre 'slå ned, bukke om' samt af re- og latin abattere, af ab- og batt(u)ere 'slå')

I 2012-Markedsføringsloven skete der ophævelse af specialforbuddene mod rabatkuponer og købebetingede konkurrencer. I 2018-Markedsføringsloven skete der ophævelse af reglerne om organiseret rabat.

Rabat mellem erhvervsdrivende kan udgøre et problem i relation til de konkurrenceretlige regler om forbud mod misbrug af dominerende stilling. De rabatter, der har en omkostningsmæssig begrundelse, som f.eks. mængderabatter, er ikke problematiske, hvorimod loyalitetsrabatter, der tilskynder en kunde til at binde sig til en leverandør, kan være ulovlige, hvis de ydes af en leverandør, der er dominerende på det relevante marked. Den praktiske bedømmelse kan være ganske vanskelig.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig