Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

udbud

Oprindelig forfatter BOH Seneste forfatter Redaktionen

udbud, inden for økonomi en varemængde, der sættes til salg, oftest betinget af en markedsbestemt pris. Udbud er en adfærdsrelation, der beskriver en producents valg af produktion og salg af en vare ved alternative priser på varen.

Ved analyse af producenters adfærd under fuldkommen konkurrence ses, at det for den enkelte producent vil være fordelagtigt at udvide produktionen, så længe prisen, der kan opnås ved salg af en yderligere enhed, overstiger omkostningerne ved at fremstille den. Producentens udbud fremkommer med andre ord af sammenhængen mellem produktion og grænseomkostning ved at fortolke denne sammenhæng på en ny måde.

Mens der således er en præcis teoretisk underbygning af udbudsadfærden, hvad angår producenter, der er underkastet fuldkommen konkurrence, vil der normalt ikke være en veldefineret udbudsrelation under andre markedsformer, hvor sælgeren ikke anser markedsprisen for givet og upåvirkelig. En udbudsadfærd, hvor indsats afhænger af aflønning, kan dog ses som en intuitiv plausibel antagelse også i andre situationer, fx i betragtninger knyttet til hele samfundet, men stringent teoretisk underbygning savnes. Se også udbudsøkonomi.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Bodil Olai Hansen: udbud i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 21. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=176173