Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

homogent marked

Oprindelig forfatter HKei Seneste forfatter Redaktionen

homogent marked, inden for økonomi en markedsstruktur med et stort antal små producenter eller forhandlere af en vare, som er af en sådan art, at køberne ikke lægger særlig vægt på, hvor varen indkøbes. I sin yderste konsekvens vil der på et sådant marked herske fuldkommen konkurrence, dvs. at den enkelte sælger opfatter sig som uden indflydelse på prisdannelsen og sætter sin pris i overensstemmelse med markedet. I mindre klare tilfælde vil den enkelte sælger have en mindre kundekreds med særlig tilknytning; derved opstår monopolistisk konkurrence, hvor der følger en mulighed for en vis overpris, som dog holdes nede ved nyetablering af konkurrenter.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Hans Keiding: homogent marked i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 22. november 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=92778