Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

varefetichisme

Oprindelig forfatter HE Seneste forfatter Redaktionen

varefetichisme, term, der blev benyttet af Karl Marx for at vise, at ved i sædvanlig økonomisk analyse udelukkende at koncentrere opmærksomheden om de varer, der handles på markederne, overses det, at enhver vare er et produkt af menneskeligt arbejde. Når man køber en vare, køber man tilsyneladende blot en ting, men i virkeligheden køber man den arbejdskraft, de arbejdstimer, der skal bruges for at fremstille tingen.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Hector Estrup: varefetichisme i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 19. maj 2019 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=178539