Transporterhvervet er et af Danmarks vigtigste erhverv. Sektoren er meget differentieret med hensyn til størrelsen af de enkelte virksomheder. På den ene side består sektoren af nogle få, meget store offentlige eller private virksomheder inden for kollektiv trafik, skibsfart og luftfart. På den anden side består erhvervet af et betydeligt antal mindre virksomheder inden for såvel godstransport (vognmandsforretninger) som persontransport (hyrevognsforretninger).
Produktion. Aktiviteten i det samlede transporterhverv har været stigende siden midten af 1990'erne. Store investeringer i infrastrukturen i ikke mindst vejnettet og de faste forbindelser over Storebælt og Øresund har medført en ændring i transportsektorens struktur.
Vejtransporten tegner sig for knap halvdelen af branchens samlede produktion, mens den øvrige produktionsværdi fordeler sig på hjælpevirksomheder til transportsektoren, søtransporten, banetransporten og flytransport. For vej- og lufttransporten har der siden 1990'erne været en vækst beskæftigelsen på 20%, mens banetransport og søtransport er gået tilsvarende tilbage.
Virksomhedsstruktur. Transportsektoren domineres af en række store aktieselskaber såsom A.P. Møller og DSB. Langt størstedelen af de resterende virksomheder er små enkeltmandsfirmaer inden for vejtransport. Desuden udgøres branchen af interessentskaber og selskabsejede virksomheder, primært inden for søtransport og speditørvirksomhed.
Godstransport. I den indenlandske godstransport er bilen det mest anvendte transportmiddel. I Danmarks internationale godstransport er skibstransporten dominerende.
Persontransport. Det samlede persontransportarbejde i Danmark er næsten femdoblet siden 1950, hvor danskerne i gennemsnit rejste ca. 2300 km. En væsentlig del af denne stigning skyldes, at afstanden mellem bolig og arbejds- eller uddannelsessted er steget betydeligt. Gennemsnitsdanskerens transportmåde kunne i 1993 opgøres til 6900 km i bil som fører, 2400 som passager i personbil, 2100 med bus eller tog og 600 km på cykel.
Kommunikation. Væksten i produktionsværdi inden for postvæsen og telekommunikation skyldes helt overvejende 1980'ernes teknologiudvikling inden for it (edb og datatransmission), som medførte en kraftig udvikling i nye teleaktiviteter. Aktivitetsfremgangen er imidlertid sket uden en tilsvarende beskæftigelsesvækst.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.