Innovation er udvikling af en ny idé og dens realisering i praksis. Der kan fx være tale om nye produkters introduktion på markedet, indførelse af nye tekniske løsninger, rutiner og fremgangsmåder i såvel private som offentlige organisationer, nye samværsformer eller indarbejdelse af nye skikke og adfærdsregler i samfundet. Det centrale ved en innovation er, at den som ny idé får en faktisk anvendelse.

Faktaboks

Etymologi
Ordet innovation kommer af latin innovatio 'fornyelse', af in- og afledning af novus 'ny'.

Schumpeters innovationsbegreb

Innovationsbegrebet blev indført i nyere økonomisk teori i 1912 af den østrigsk-amerikanske økonom Joseph A. Schumpeter. Ifølge Schumpeter er innovationer et konstant fornyende element, men dermed også et destruktivt element i relation til den bestående økonomiske orden; gamle virksomheder dør, nye opstår; konkurrenceforhold, adfærd og samværsformer ændres.

Innovation indenfor geografien

Inden for geografien har studiet af innovationers spredning i kulturlandskabet søgt at afdække, hvordan, hvorhen og hvor hurtigt kulturelementer har kunnet sprede sig, blive accepteret og slå afgørende igennem. Sådanne for- og nutidige mønstre i fx landbrugs- og bebyggelsesformers spredning og forandring har stor betydning for samfundenes funktion og landskabernes udseende.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig