Redaktion og opdatering af indholdet på denstoredanske.dk er indstillet pr. 24. august 2017. Artikler og andet indhold er tilgængeligt i den form, der var gældende ved redaktionens afslutning.

  • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

pay-per-view

Oprindelig forfatter KSch Seneste forfatter Redaktionen

/@api/deki/files/22517/=ud_a_219643.mp3?revision=1

pay-per-view, (eng. 'betaling pr. visning'), tv-service, hvor forbrugeren vælger en bestemt udsendelse og kun betaler for den. Systemet er baseret på en tv-dekoderboks i hjemmet, hvor forbrugeren via telefonnettet bestiller udsendelsen, hvorefter afsenderen elektronisk informerer boksen, så udsendelsen dekodes, når den sendes. Med digital teknik kan sendes mange forskellige kanaler med forskellige udsendelser og starttider, som modtageren kan vælge imellem. Pay-per-view indførtes i USA omkring 1990 og i Danmark i 1998. Systemet benyttes bl.a. til nye film, som vises 1/2-1 år efter biografpremieren, dvs. samtidig med videopremieren og før sending via abonnement-tv. De mest populære udsendelser har hidtil været pornofilm og store sportsbegivenheder, især boksning. Systemet er et trin på vejen til video-on-demand ('program efter ønske'), der også kan afløse videoudlejning og abonnements-tv, idet man hjemme kan vælge mellem hundredvis af titler, når som helst man ønsker det.

Annonce

Referér til denne tekst ved at skrive:
Kaare Schmidt: pay-per-view i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 13. december 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=139786