• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

metroxpress

Oprindelig forfatter JDS Seneste forfatter FiSoe

/@api/deki/files/19658/=ud_a_559536.mp3?revision=2

metroxpress, dansk gratisavis, oprindelig udgivet fra 2001 af MetroXpress Danmark A/S, der var ejet af Metro International med A-pressen som mindretalsaktionær, og udgivet som led i en større international kæde af Metro-aviser, der udkommer i storbyer i en lang række lande. Den begyndte at udkomme i København i september 2001 og fik i april 2002 en paralleludgave i Aarhus, der også blev uddelt i et par andre østjyske byer. Fra 2004 blev bladet stort set landsdækkende med uddeling i alle byområder. Indholdet var mest korte nyheder, hentet fra nyhedsbureauer og fra dagens andre aviser.

MetroXpress fik snart en konkurrent i gratisavisen Urban. I perioden august-november 2006 udsendtes tillige en aftenudgave for København. Det samlede danske trykoplag var ca. 227.000 i 2. halvår af 2007.

I maj 2008 overtog udgiverselskabet den delvis husstandsomdelte gratisavis 24timer fra JP/Politikens Hus, der til gengæld fik en aktiepost på 24,5 % på linje med A-pressen, mens Metro International beholdt 51 %. Metro International ejes af den svenske mediekoncern MTG (Modern Times Group), der blev udskilt fra Kinnevik-koncernen i 1997.

Annonce

I 2012 blev metroXpress og 24timer overtaget af den schweiziske mediekoncern Tamedia, der lukkede 24timer og i april 2013 relancerede metroxpress i et mindre format, henvendt til aldersgruppen 15-39 år; navnet i bladhovedet blev herefter mx metroxpress. Det daglige oplag er ca. 330.000. Udover avisen drives hjemmesiden mx.dk og MX Train TV med tv-skærme i de københavnske s-tog.

I 2016 slog metroexpress sig sammen med BT i selskabet BTMX under Berlingske Media, der med en fælles redaktion fortsat vil udgive begge medier.

Avisens hjemmeside

Referér til denne tekst ved at skrive:
Jette Drachmann Søllinge: metroxpress i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 19. oktober 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=124925