• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Norge - massemedier

Oprindelig forfatter Lund Seneste forfatter Redaktionen

Målt pr. indbygger er Norge verdens førende avisland, og landet har omkring 100 selvstændige aviser. På radio- og tv-området havde den norske statsradio Norsk Rikskringkasting oprindelig monopol, men siden 1988 har monopolet været ophævet, og flere konkurrerende selskaber er kommet til.

Annonce

Trykte massemedier

Norges første trykte avis var Norske Intelligenz-Seddeler fra 1763, der afløste håndskrevne nyhedsbreve og sporadisk udsendte flyveblade. Morgenbladet fra 1819 blev Norges første dagblad.

Pressefrihed indførtes 1814, men en professionalisering af norsk presse indtraf først i anden halvdel af 1800-t. med Aftenposten (grundlagt 1860) under ledelse af Amandus Schibsted (1879-1913), den drivende kraft i både teknisk og redaktionel henseende.

Mens Aftenposten fastholdt en uafhængig, borgerlig linje uden direkte partipolitisk forankring, blev Vort Arbeide (grdl. 1884) under de senere navne Social-Demokraten og Arbeiderbladet direkte talerør for Arbeiderpartiet og hovedorganet i en omfattende socialdemokratisk presse. Den historiske udvikling har gjort norsk presse stærkt differentieret ud fra politiske, erhvervsmæssige, regionale, religiøse og sprogpolitiske interesser.

Under den tyske besættelse af Norge 1940-45 udvikledes en omfattende illegal presse, der dog fik en anden karakter end den danske, idet tyskerne 1941 inddrog alle radioapparater og derved fremtvang en egentlig illegal nyhedspresse, mens den illegale presse i Danmark forblev en opinionspresse.

Norge har siden begyndelsen af 1990'erne været verdens førende avisland med mere end 600 solgte aviser pr. 1000 indbyggere, næsten dobbelt så mange som i Danmark. En omfattende statslig pressestøtte siden 1969 har gjort det muligt at opretholde to aviser på næsten alle udgivelsessteder med den konsekvens, at Norge i 2006 fortsat har omkring 100 selvstændige aviser og et stabilt avismarked, omend præget af tiltagende redaktionel samvirke og ejerkoncentration.

Størst blandt omnibusaviserne er Aftenposten (oplag: morgenudgave 257.000, aftenudgave 164.000 og søndagsudgave 235.000 (2006)), og størst blandt tabloidaviserne Verdens Gang (oplag: hverdage 391.000, lørdage 469.000 og søndage 315.000, (2006)), begge udgivet af Schibstedkoncernen, der gennem 1990'erne har konsolideret sig som Norges førende mediekoncern og markeret en offensiv nordisk ekspansionsstrategi, bl.a. gennem opkøb af Svenska Dagbladet og Aftonbladet i Stockholm.

Referér til denne tekst ved at skrive:
Erik Lund: Norge - massemedier i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 20. september 2017 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=132838