• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Kenya - massemedier

Seneste forfatter Redaktionen

Kenya har en lang tradition for en temmelig uafhængig presse. De trykte medier spiller en aktiv og kritisk rolle, og Kenya har et rigt debatmiljø.

Trods tradtionen for frihed har medierne i perioder både under præsident Kenyatta og præsident Moi arbejdet med grader af selvcensur. Før valget og regeringsskiftet i 2002 havde den nye regering imildertid lovet yderligere pressefrihed. Derfor er det en negativ overraskelse, at der siden har været flere eksempler på, at regeringen har generet uafhængige medier. En domstol kritiserede i 2003 informationsministeren for chikane mod en populær privat radiostation "Kiss, FM", og i 2006 invaderede politiet Standard-mediekoncernens lokaler efter avisen havde bragt artikler om hemmelige møder mellem præsidenten og oppositionen. Aviser blev brændt og trykpressen beskadiget. Argumentet var hensynet til statens sikkerhed, men begivenheden chokerede både i ind- og udland. Avismarkedet er domineret af Nation-gruppen, der udgiver Daily Nation og kontrolleres af Aga Khan-gruppen, samt Standard-gruppen, der ejes af Lonrhokoncernen, og udgiver Standard. Mange specialiserede uge- og månedsmagasiner præger debatten. Der udgives dagblade og tidskrifter både på engelsk og kiswahili.

Radioen er det dominerende medie uden for byerne og Kenya Broadcasting Corporation, KBC, sender radio på op til 17 forskellige sprog. Med liberaliseringen af tv- og radiolovgivningen er der kommet mange private radio- og tv-stationer, efterhånden også med betydelig dækning uden for Nairobi og de øvrige store byer. Standard og Nation driver også tv-stationer og radio.

Annonce

Kun få kenyanere har egen internetforbindelse, men internetcaféer i byerne er meget udbredte og besøgte.

Læs mere om Kenya.

/pre, function 'uri.build' failed with response:
Object reference not set to an instance of an object